Ustawa o doręczeniach elektronicznych wskazuje, na kilka sytuacji, w których nie korzystamy (obligatoryjnie) z e-Doręczeń i wysyłamy pisma w sposób tradycyjny. W artykule zostaną omówione te przypadki.
Przepisów ustawy o doręczeniach elektronicznych nie stosujemy w sytuacjach określonych w art. 3 ustawy o doręczeniach elektronicznych tj.:
- w sytuacji doręczenia korespondencji, która zawiera informacje niejawne,
- w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego oraz w konkursach prowadzonych na podstawie ustawy Prawo zamówień publicznych,
- w postępowaniu o zawarcie umowy koncesji prowadzonym na podstawie ustawy z dnia 21 października 2016 r. o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi,
- jeżeli przepisy odrębne przewidują wnoszenie lub doręczanie korespondencji z wykorzystaniem innych niż adres do doręczeń elektronicznych rozwiązań techniczno-organizacyjnych, w szczególności na konta w systemach teleinformatycznych obsługujących postępowania sądowe lub do repozytoriów dokumentów,
- w przypadku wymiany danych z systemami teleinformatycznymi za pomocą usług sieciowych.
Artykuł 3 ust. 1 lit. b stanowi, że doręczeń elektronicznych nie stosuje się do doręczania korespondencji w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego oraz w konkursach prowadzonych na podstawie ustawy - Prawo zamówień publicznych.
Uzasadnieniem takiej woli ustawodawcy jest to, że postępowania na gruncie ustawy Prawo zamówień publicznych zawierają wiele autonomicznych regulacji prawnych w zakresie doręczeń. Postępowania te zawierają szereg własnych (odmiennych od ustawy o doręczeniach elektronicznych) rozwiązań w zakresie doręczeń. W szczególności komunikacja między zamawiającym a wykonawcami już obecnie odbywa się zasadniczo przy użyciu środków komunikacji elektronicznej na specjalnie przeznaczonych do tego platformach.
Zgodnie z art. 3 pkt 1 lit. b ustawy nie stosuje się do doręczania korespondencji w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego oraz w konkursach prowadzonych na podstawie ustawy - Prawo zamówień publicznych. Stąd, jeżeli zamówienie publiczne realizowane jest poza ustawą Prawo zamówień publicznych i nie ma dla nich odrębnego trybu doręczeń i ogłoszeń, jak w przypadku prawa zamówień publicznych, to stosujemy ustawę o doręczeniach elektronicznych i wysyłamy korespondencję za pośrednictwem usługi PURDE.