Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Czy można zabrać telefon uczniowi?

Czy można zabrać telefon uczniowi? fotolia.pl

Do rzadkości należą obecnie uczniowie, nawet najmłodszych klas, którzy nie posiadają przy sobie telefonu komórkowego z dostępem do Internetu. A telefony, znajdujące się w kieszeni, czy plecaku ucznia cały czas kuszą, aby pograć w ulubioną grę, aby sprawdzić social media czy wymienić wiadomości ze swoją sympatią. Często też zdarza się, że uczniowie sięgają po telefon na lekcji, a w ramach kary nauczyciele im ten telefon zatrzymują - czasami do końca lekcji a innym razem do końca dnia. Stąd też trzeba zadać pytanie czy nauczyciel może zabrać uczniowi telefon w szkole?

Zgodnie z przepisami, statut szkoły może zabraniać korzystania z telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych w trakcie trwania zajęć. Nauczyciel może nakazać wyłączenie urządzenia lub umieszczenie go w widocznym miejscu na czas trwania lekcji.

Nauczyciel nie ma jednak uprawnień do rekwirowania przedmiotów należących do uczniów. Prawa własności można pozbawić jedynie na podstawie ustawy, a w żadnej ustawie nie ma zapisu pozwalającego placówce oświatowej na podejmowanie takich działań.

Ponadto Szkoła nie może całkowicie zakazać używania telefonów komórkowych na terenie placówki, co oznacza, że uczeń może swobodnie korzystać z telefonu komórkowego podczas przerw. Nie można pozbawić ucznia kontaktu z rodzicami.

Zabranie uczniowi telefonu może odbyć się wyłącznie po uprzednim uzyskaniu przez pedagoga zgody na takie działanie od rodziców ucznia. Jeżeli zgoda nie została udzielona, telefon nie może zostać zarekwirowany.

Ponadto przepisy wyraźnie zabraniają przeglądania treści znajdujących się w telefonie ucznia, nawet jeżeli rodzice wyrazili zgodę na jego odebranie – takie działanie stanowi nadmierną ingerencję w sferę prywatności ucznia.

Sob., 9 Prn. 2021 0 Komentarzy Dodane przez: Patrycja Grebla-Tarasek