W związku z podjęciem przez Radę Ministrów uchwały nr 69/2021 z dnia 21 maja 2021 r. w sprawie ustanowienia programu wieloletniego „Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0. na lata 2021-2025” opracowano na podstawie art. 90u ust. 4 pkt 6 ustawy o systemie oświaty, projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie szczegółowych warunków, form i trybu realizacji Priorytetu 3 „Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0.”
Projekt dotyczy wspierania w latach 2021–2025 organów prowadzących placówki wychowania przedszkolnego, szkoły oraz biblioteki pedagogiczne w zakresie rozwijania zainteresowań uczniów przez promocję i wspieranie czytelnictwa dzieci i młodzieży, w tym zakup nowości wydawniczych oraz wyposażenia do bibliotek szkolnych i pedagogicznych.
W projektowanym rozporządzeniu określono:
- zakres i formę finansowego wspierania organów prowadzących placówki wychowania przedszkolnego, szkoły oraz biblioteki pedagogiczne w obszarze rozwijania zainteresowań uczniów przez promowanie i wspieranie rozwoju czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży,
- zakres informacji, jakie zawiera wniosek o udzielenie wsparcia finansowego;
- tryb oceny wniosków o udzielenie wsparcia finansowego;
- sposób podziału środków budżetu państwa przyznanych na realizację Programu;
- sposób ewaluacji, monitorowania i oceny realizacji Programu.
Rozporządzenie zakłada, że podstawowym narzędziem interwencji będzie wsparcie finansowe ze środków budżetu państwa udzielane organom prowadzącym:
- publiczne i niepubliczne placówki wychowania przedszkolnego (przedszkola oraz oddziały przedszkolne w szkole podstawowej),
- publiczne i niepubliczne szkoły podstawowe, szkoły ponadpodstawowe dla dzieci i młodzieży (z wyłączeniem branżowych szkół II stopnia, szkół dla dorosłych i szkół policealnych prowadzących kształcenie w formie stacjonarnej lub zaocznej), tj. licea ogólnokształcące, technika, branżowe szkoły I stopnia, szkoły specjalne przysposabiające do pracy, szkoły policealne prowadzące kształcenie w formie dziennej,
- publiczne i niepubliczne szkoły artystyczne realizujące kształcenie ogólne w zakresie szkoły podstawowej lub liceum ogólnokształcącego,
- szkoły polskie oraz szkoły i zespoły szkół w Polsce oraz przy przedstawicielstwach dyplomatycznych, urzędach konsularnych i przedstawicielstwach wojskowych Rzeczypospolitej Polskiej, o których mowa w art. 8 ust. 5 pkt 1 lit. a i pkt 2 lit. c ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2021 r. poz. 1082), działające w ramach Ośrodka Rozwoju Polskiej Edukacji za Granicą,
- publiczne i niepubliczne biblioteki pedagogiczne
– w obszarze promowania czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży.
Rozporządzenie przewiduje, że w ramach Priorytetu 3 Programu wsparcie finansowe będzie mogło być przeznaczone na:
- zakup książek będących nowościami wydawniczymi do placówek wychowania przedszkolnego, bibliotek szkolnych i bibliotek pedagogicznych;
- zakup elementów wyposażenia do bibliotek szkolnych i bibliotek pedagogicznych:
- zakup sprzętu komputerowego do wykorzystania przez nauczyciela bibliotekarza,
- zakup oprogramowania dla bibliotek,
- zakup czytników e-booków,
- zakup elementów wyposażenia wnętrza biblioteki, w szczególności regałów, półek, biurek, szaf, foteli i elementów oświetlenia
- realizację działań promujących czytelnictwo:
- zakup książek będących nagrodami książkowymi dla dzieci biorących udział w działaniach promujących czytelnictwo,
- organizację spotkań autorskich, wystaw i konkursów.
W związku z powyższym maksymalna wysokość wsparcia finansowego określono w następujący sposób:
- placówki wychowania przedszkolnego, do których uczęszcza:
- nie więcej 25 dzieci – 1 500 zł,
- od 26 do 75 dzieci – 2 500 zł,
- więcej niż 75 dzieci – 3 000 zł,
- szkoły małe (liczące nie więcej niż 70 uczniów) – 3 000 zł,
- szkoły średnie (liczące od 71 do 170 uczniów) – 4 000 zł,
- szkoły duże (liczące więcej niż 170 uczniów) – 12 000 zł,
- biblioteki pedagogiczne – 3 000 zł,
- szkoły w ORPEG, w których liczba uczniów wynosi:
- nie więcej niż 70 – 2 500 zł,
- od 71 do 170 – 3 000 zł,
- więcej niż 171 – 4 500 zł.
Z pełną treścią projektu można zapoznać się tutaj.