Pracownia badawcza Social Changes przeprowadziła w dniach 25-28 grudnia 2020 r. na zlecenie Rzecznika Praw Dziecka badanie postaw wobec nauczania zdalnego. 5 stycznia br. opublikowano raport z tegoż badania. Jakie są wyniki?
Badanie zostało przeprowadzone na ogólnopolskiej, reprezentatywnej próbie Polaków: uczniowie 15-18 lat (1 174 osób) oraz rodzice posiadający dzieci w wieku 15-18 lat (1 080 osób).
Wnioski:
- Zdalna nauka jest oceniana w dwójnasób. Większość badanych, zarówno rodziców jak i uczniów, ocenia zdalną naukę raczej negatywnie, część badanych raczej pozytywnie (zwłaszcza uczniów dobrych i bardzo dobrych).
- Rodzice generalnie oceniają zdalną naukę bardziej negatywnie niż uczniowie.
- Najniżej oceniane są: długi czas spędzany przy urządzeniach elektronicznych oraz ograniczony kontakt bezpośredni z rówieśnikami.
- Najbardziej pozytywnym aspektem jest brak konieczności dojazdu do szkoły.
- Przeciętnie wypadają korzystanie z platformy internetowej czy też przesyłanie prac domowych elektronicznie.
- Większym problemem od zdobywania wiedzy jest nabywanie praktycznych umiejętności.
- Szczególnie negatywnie zaś badani oceniają brak dostępu do dedykowanych przedmiotowych pracowni, laboratoriów i warsztatów.
- Warto też zwrócić uwagę na dobrostan psycho-fizyczny. W zgodnej opinii uczniów i rodziców zdalna nauka raczej negatywnie odbija się na zdrowiu, zwłaszcza na jego komponencie psychicznym.
- Znacząco osłabiły się relacje pomiędzy rówieśnikami. Jedynie 4% uczniów wskazuje na wzmocnienie relacji.
- Co czwarty uczeń ma negatywne relacje z otoczeniem rówieśniczym.
- Zdalna nauka znacznie utrudnia budowanie trwałych przyjaźni.
- Pogorszenie relacji z rodzicami odczuli przede wszystkim uczniowie przeciętni i słabi.
- Większość badanych oczekuje powrotu do tradycyjnego nauczania lub nauki hybrydowej.
- W przypadku nauki zdalnej najczęściej oczekuje się lekcji trwających 30 minut.
Rekomendacje:
- Warto wprowadzać rozwiązania pozwalające na lepszy kontakt ucznia z nauczycielem, mogą to być indywidualne konsultacje on-line lub face2face.
- W miarę możliwości warto dążyć do nauczania hybrydowego, zwłaszcza związanego z korzystaniem z pracowni lub laboratoriów.
- Powinno unikać się ograniczeń w przemieszczaniu się uczniów w godzinach 8-16 tak, aby po szkole lub przed szkołą (dla uczniów w systemie zmianowym) istniała możliwość przebywania na świeżym powietrzu.
- Warto promować sportowe zajęcia pozalekcyjne pozwalające na relaks psychofizyczny i chociażby ograniczony kontakt bezpośredni z rówieśnikami.
- W związku z poczuciem pogorszenia zdrowia psychicznego rekomendowane jest mocniejsze wsparcie psychologiczne dla uczniów oraz szerzej dla rodzin.
- Warto rozważyć stworzenie kampanii społecznej propagującej działalność telefonu zaufania Rzecznika Praw Dziecka dla uczniów i rodzin przeżywających problemy natury psycho-fizycznej.
- Wydaje się potrzebnym stworzenie kampanii społecznych na rzecz odbudowy relacji pomiędzy uczniami, zwiększenia ich aktywności fizycznej oraz poprawy relacji wewnątrzrodzinnych.
Źródło: Rzecznik Praw Dziecka