Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Europejskie Wysłuchanie Młodych - Rozwój Edukacji Uczniów ze Specjalnymi Potrzebami

Europejskie Wysłuchanie Młodych - Rozwój Edukacji Uczniów ze Specjalnymi Potrzebami fotolia.pl

Europejska Agencja do spraw Rozwoju Edukacji Uczniów ze Specjalnymi Potrzebami zorganizowała w Brukseli Europejskie Wysłuchanie Młodzieży, którego celem było poznanie doświadczeń i oczekiwań dotyczących edukacji włączającej młodych ludzi, zarówno z niepełnosprawnością, jak i ich pełnosprawnych rówieśników. W wysłuchaniu, które odbyło się 7 listopada w Parlamencie Europejskim, uczestniczyło 31 delegacji z 27 krajów członkowskich Agencji; obecni byli także m.in. przedstawiciele polskiej prezydencji w Radzie UE oraz członkowie Komisji Europejskiej i Parlamentu Europejskiego.

W skład polskiej delegacji weszli: Wacław Dzięcioł i Jakub Jarmuła – uczniowie II klasy gimnazjum w Zespole Szkół Integracyjnych nr 71 w Warszawie, Łukasz Śmietana – uczeń III klasy Liceum Ogólnokształcącego w Wodzisławiu Śląskim oraz Dorota Kaczorowska (opiekunka Wacława Dzięcioła) i Paweł Sosnowski (opiekun Łukasz Śmietany).

 

Podczas wysłuchania młodzi ludzie podkreślali między innymi olbrzymią rolę, jaką w  edukacji włączającej odgrywa dobrze przygotowany nauczyciel. Podkreślali też, że uczniowie ze specjalnymi potrzebami powinni kształcić  się razem ze swoimi    rówieśnikami, że w ich edukacji duże znaczenie ma odpowiednie wykorzystanie nowoczesnych technologii  i  powinni oni mieć równe szanse w staraniach o pracę po zakończeniu edukacji. Uczestnicy spotkania dyskutowali również o swoich doświadczeniach oraz o postępie w dziedzinie edukacji włączającej od czasu poprzedniego spotkania (wysłuchanie w Parlamencie Europejskim było już trzecim tego typu wydarzeniem, organizowanym przez Europejską Agencję do spraw Rozwoju Edukacji Uczniów ze Specjalnymi Potrzebami – poprzednie odbyły się w 2003 roku w Brukseli oraz w 2007 roku w Lizbonie).     
Uczestniczący w wysłuchaniu przedstawiciele polskiej prezydencji – Emilia Wojdyła i Jerzy Barski z Ministerstwa Edukacji Narodowej – podkreślali, że wszystkie kraje europejskie są zgodne co do tego, że edukacja włączająca stanowi istotny fundament, który zapewnia uczniom z różnymi potrzebami równość szans we wszystkich dziedzinach życia – edukacji, kształceniu zawodowym, zatrudnieniu oraz życiu społecznym. Zwrócili przy tym uwagę, że każdy z krajów Unii Europejskiej buduje ten fundament w zależności od własnej sytuacji gospodarczej, stanu prawnego czy istniejących rozwiązań w systemie edukacji. Podkreślili też, że o obecność wymiaru włączenia społecznego zadbano również w czasie polskiej prezydencji – w dokumentach, które zostaną przyjęte w czasie obrad Rady UE do spraw Edukacji, Młodzieży, Kultury i Sportu znajdą się odniesienia do sytuacji osób ze specjalnymi potrzebami.    

 

Uczestnicy wysłuchania przygotowali specjalne plakaty, ilustrujące ich spojrzenie na edukację włączającą. Plakaty były eksponowane w holu Parlamentu Europejskiego. Z dużym uznaniem spotkał się plakat, przygotowany przez uczniów Liceum Ogólnokształcącego w Wodzisławiu Śląskim. Tym plakatem opatrzyliśmy tę informację.

Źródło: men.gov.pl

Pt., 11 Lst. 2011 0 Komentarzy Dodane przez: Tadeusz Narkun