Jedną z kompetencji Ministra Edukacji Narodowej wynikającą z art 60 ust. 3 pkt 1 ustawy - Prawo oświatowe jest ustalanie podstawowych kierunków realizacji polityki oświatowej państwa, w tym zadania z zakresu nadzoru pedagogicznego.
W związku z powyższym 3 lipca br. na stronie minister Dariusz Piontkowski podpisał dokument określający podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2020/2021.
Lektura niniejszego dokumentu prowadzi do wniosku, że bardzo wpływ na jego powstanie miały wydarzenia związane z koniecznością zorganizowania nauczania z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość. Jednym z punktów polityki jest bowiem postawienie nacisku na wykorzystanie w procesach edukacyjnych narzędzi i zasobów cyfrowych oraz metod kształcenia na odległość, a także bezpieczne i efektywne korzystanie z technologii cyfrowych.
Ponadto w dokumencie wskazuje się na:
- Wdrażanie nowej podstawy programowej w szkołach ponadpodstawowych ze szczególnym uwzględnieniem edukacji przyrodniczej i matematycznej. Rozwijanie samodzielności, innowacyjności i kreatywności uczniów.
- Wdrażanie zmian w kształceniu zawodowym, ze szczególnym uwzględnieniem kształcenia osób dorosłych.
- Zapewnienie wysokiej jakości kształcenia oraz wsparcia psychologiczno – pedagogicznego wszystkim uczniom z uwzględnieniem zróżnicowania ich potrzeb rozwojowych i edukacyjnych.
- Działania wychowawcze szkoły. Wychowanie do wartości, kształtowanie postaw i respektowanie norm społecznych.
Dodatkowo minister określił także zadania dla kuratorów oświaty w zakresie kontroli, ewaluacji oraz monitorowania.
Z całością dokumentu można zapoznać się tutaj.