Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Jakość edukacji w siedmiu perspektywach

Jakość edukacji w siedmiu perspektywach fotolia.pl

Po otwarciu Kongresu jego obrady były kontynuowane podczas Sesji II, panelowej, zatytułowanej „Jakość edukacji w siedmiu perspektywach”. Odbyło się siedem dyskusji panelowych w następujących tematach:

1.    Prawo każdego ucznia do sukcesu – Jakość edukacji to uwzględnianie indywidualnych potrzeb i możliwości każdego ucznia w organizacji pracy szkoły. Jak to robić podczas zajęć szkolnych i pozaszkolnych, rozwijając jednocześnie umiejętność pracy w grupie.

Wnioski z dyskusji:

  • Szkoła powinna stwarzać każdemu uczniowi warunki do osiągnięcia sukcesu.
  • Brak sukcesu jest tragedią.
  • Powinno się uwzględniać wiedzę z nauk poznawczych.
  • Należy indywidualizować nauczanie.
  • Ograniczenie oceniania – porównanie do średniej.
  • Wprowadzenie oceniania kształtującego.
  • Szerokie stosowanie metod wykorzystujących zainteresowania uczniów.

2.    Wspomaganie szkół i nauczycieli w rozwoju – Jakość edukacji to wzmacnianie szkoły jako społeczności, podnoszenie kompetencji nauczycieli potrzebnych im w pracy z konkretnymi grupami uczniów. Jak wspomagać szkołę, aby dbała ona o systematyczne podnoszenie jakości?

Wnioski z dyskusji:

  • Każda szkoła usytuowana jest w konkretnym miejscu – należy brać pod uwagę ten kontekst.
  • Wspomaganie powinno mieć charakter wysoce zindywidualizowany.
  • Konieczny jest system instytucjonalnego, indywidualnego wspierania szkół.
  • Nie ma jednego modelu wspierania.
  • Szkoły powinny tworzyć sieć wzajemnego wsparcia.
  • Najbardziej odpowiedzialny za wsparcie jest dyrektor szkoły.
  • Ważną rolę do odegrani ma tutaj samorząd.

3.    Samorządy na rzecz dzieci i rodziców – Samorządy dysponują finansami, mają wpływ na powoływanie dyrektorów, uczestniczą w procedurach awansu nauczycieli, podejmują własne inicjatywy. W jaki sposób mogą wspierać szkoły, uwzględniać potrzeby uczniów, rodziców i nauczycieli w działaniach na rzecz jakości edukacji?

Wnioski z dyskusji:

  • Określić, co to jest dobra szkoła.
  • Większe uwzględnianie warunków lokalnych, w jakich działa szkoła.
  • Potrzebny jest dialog z instytucjami zewnętrznymi.
  • Demokratyzacja szkoły – współdecydowanie o charakterze szkoły przez nauczycieli i rodziców.
  • Potrzebne są nowe środki dla edukacji.
  • Subwencja oświatowa powinna być zróżnicowana ze względu na charakter szkoły.
  • Trzeba stworzyć efektywny system wsparcia.
  • Kształcenie zawodowe – stworzyć sieć współpracy wszystkich zainteresowanych.

4.    Potrzeby rozwoju kraju i rynku pracy – Jakość edukacji to skuteczna i elastyczna obecność absolwentów szkół średnich i wyższych na rynku pracy. Jak zapewnić trwałe i jednocześnie dynamiczne powiązanie edukacji z instytucjami rynku pracy i potrzebami rozwoju kraju?

Wnioski z dyskusji:

  • Pogłębienie współpracy szkół z pracodawcami.
  • Kierunki kształcenia zgodne z potrzebami rynku pracy.
  • Ważne jest uczenie nie tylko twardych kwalifikacji, ale także miękkich, przydatnych w pracy.
  • Potrzebne jest stworzenie ogólnopolskiego systemu weryfikacji nabytych kwalifikacji.

5.    Świat nauki na rzecz edukacji – Badania edukacyjne, rozwój dydaktyk akademickich i rozwój szkolnych dydaktyk szczegółowych to niezbędne ogniwa w podnoszeniu jakości edukacji. Jak wzmocnić poczucie odpowiedzialności świata akademickiego za jakość edukacji na wszystkich jej etapach?

Wnioski z dyskusji:

  • Trzeba odrzucić segmentację edukacji – edukacja jest całością.
  • Uniwersytety powinny tak kształcić, aby przyszły nauczyciel odczuwał, że jest to prawdziwa nauka.
  • Zmienić sposób kształcenia nauczycieli, którzy obecnie nie otrzymują od uczelni tego, co potem przy wykonywaniu zawodu jest im rzeczywiście potrzebne.
  • Klasy 1-3 determinują całą dalszą edukację ucznia – należy im więc poświęcić należytą uwagę.
  • Niedowartościowane się badania oraz rozwój – uczelnie traktują pedagogikę po macoszemu.

6.    Nowoczesne technologie – Nowoczesne technologie odgrywają rolę w modernizowaniu zarówno procesu uczenia się, jak i organizacji pracy szkoły, sposobów komunikowania się, stylu działania. Jak włączać nowe technologie, by wpływało to w powszechnej skali na podnoszenie jakości edukacji?

Wnioski z dyskusji:

  • Konieczne są rozwiązania systemowe, a nie indywidualne.
  • Nauczyciele historii i innych przedmiotów humanistycznych też powinni stosować nowoczesne metody nauczania.
  • Potrzebne są środki technologiczne, ale także przygotowani do korzystania z nich nauczyciele.
  • Zagrożeniem jest brak odpowiedniego sprzętu i bariery finansowe w jego zdobywaniu.
  • Nauczyciel musi być przewodnikiem dla ucznia pośród zalewu informacyjnego, jakiego doświadczamy.

7.    Zostać liderem w edukacji – Każdy może zostać liderem, wystarczy mieć pomysł i chęć wprowadzenia czegoś dobrego. Jak osiągnąć taką kulturę organizacyjną szkoły, która wzmacnia aktywność, daje przestrzeń i promuje działania ludzi z pomysłem na każdym szczeblu?

Wnioski z dyskusji:

  • Liderzy powinni zaistnieć na każdym poziomie.
  • Trzeba wydobywać, wzmacniać potencjał przywódczy, grupowy.
  • Należy wesprzeć liderów formalnych, aby spowodowali powstanie bardzo ważnych liderów nieformalnych.
  • W tym zakresie potrzebne jest profesjonalne wsparcie.
  • Brak współpracy w rozwoju nauczycieli.
  • Obecny system awansu konserwuje status nauczyciela i nie zachęca go do rozwoju, do bycia liderem.

Relacja własna

Niedz., 12 Czrw. 2011 0 Komentarzy Dodane przez: Tadeusz Narkun