Po otwarciu Kongresu jego obrady były kontynuowane podczas Sesji II, panelowej, zatytułowanej „Jakość edukacji w siedmiu perspektywach”. Odbyło się siedem dyskusji panelowych w następujących tematach:
1. Prawo każdego ucznia do sukcesu – Jakość edukacji to uwzględnianie indywidualnych potrzeb i możliwości każdego ucznia w organizacji pracy szkoły. Jak to robić podczas zajęć szkolnych i pozaszkolnych, rozwijając jednocześnie umiejętność pracy w grupie.
Wnioski z dyskusji:
- Szkoła powinna stwarzać każdemu uczniowi warunki do osiągnięcia sukcesu.
- Brak sukcesu jest tragedią.
- Powinno się uwzględniać wiedzę z nauk poznawczych.
- Należy indywidualizować nauczanie.
- Ograniczenie oceniania – porównanie do średniej.
- Wprowadzenie oceniania kształtującego.
- Szerokie stosowanie metod wykorzystujących zainteresowania uczniów.
2. Wspomaganie szkół i nauczycieli w rozwoju – Jakość edukacji to wzmacnianie szkoły jako społeczności, podnoszenie kompetencji nauczycieli potrzebnych im w pracy z konkretnymi grupami uczniów. Jak wspomagać szkołę, aby dbała ona o systematyczne podnoszenie jakości?
Wnioski z dyskusji:
- Każda szkoła usytuowana jest w konkretnym miejscu – należy brać pod uwagę ten kontekst.
- Wspomaganie powinno mieć charakter wysoce zindywidualizowany.
- Konieczny jest system instytucjonalnego, indywidualnego wspierania szkół.
- Nie ma jednego modelu wspierania.
- Szkoły powinny tworzyć sieć wzajemnego wsparcia.
- Najbardziej odpowiedzialny za wsparcie jest dyrektor szkoły.
- Ważną rolę do odegrani ma tutaj samorząd.
3. Samorządy na rzecz dzieci i rodziców – Samorządy dysponują finansami, mają wpływ na powoływanie dyrektorów, uczestniczą w procedurach awansu nauczycieli, podejmują własne inicjatywy. W jaki sposób mogą wspierać szkoły, uwzględniać potrzeby uczniów, rodziców i nauczycieli w działaniach na rzecz jakości edukacji?
Wnioski z dyskusji:
- Określić, co to jest dobra szkoła.
- Większe uwzględnianie warunków lokalnych, w jakich działa szkoła.
- Potrzebny jest dialog z instytucjami zewnętrznymi.
- Demokratyzacja szkoły – współdecydowanie o charakterze szkoły przez nauczycieli i rodziców.
- Potrzebne są nowe środki dla edukacji.
- Subwencja oświatowa powinna być zróżnicowana ze względu na charakter szkoły.
- Trzeba stworzyć efektywny system wsparcia.
- Kształcenie zawodowe – stworzyć sieć współpracy wszystkich zainteresowanych.
4. Potrzeby rozwoju kraju i rynku pracy – Jakość edukacji to skuteczna i elastyczna obecność absolwentów szkół średnich i wyższych na rynku pracy. Jak zapewnić trwałe i jednocześnie dynamiczne powiązanie edukacji z instytucjami rynku pracy i potrzebami rozwoju kraju?
Wnioski z dyskusji:
- Pogłębienie współpracy szkół z pracodawcami.
- Kierunki kształcenia zgodne z potrzebami rynku pracy.
- Ważne jest uczenie nie tylko twardych kwalifikacji, ale także miękkich, przydatnych w pracy.
- Potrzebne jest stworzenie ogólnopolskiego systemu weryfikacji nabytych kwalifikacji.
5. Świat nauki na rzecz edukacji – Badania edukacyjne, rozwój dydaktyk akademickich i rozwój szkolnych dydaktyk szczegółowych to niezbędne ogniwa w podnoszeniu jakości edukacji. Jak wzmocnić poczucie odpowiedzialności świata akademickiego za jakość edukacji na wszystkich jej etapach?
Wnioski z dyskusji:
- Trzeba odrzucić segmentację edukacji – edukacja jest całością.
- Uniwersytety powinny tak kształcić, aby przyszły nauczyciel odczuwał, że jest to prawdziwa nauka.
- Zmienić sposób kształcenia nauczycieli, którzy obecnie nie otrzymują od uczelni tego, co potem przy wykonywaniu zawodu jest im rzeczywiście potrzebne.
- Klasy 1-3 determinują całą dalszą edukację ucznia – należy im więc poświęcić należytą uwagę.
- Niedowartościowane się badania oraz rozwój – uczelnie traktują pedagogikę po macoszemu.
6. Nowoczesne technologie – Nowoczesne technologie odgrywają rolę w modernizowaniu zarówno procesu uczenia się, jak i organizacji pracy szkoły, sposobów komunikowania się, stylu działania. Jak włączać nowe technologie, by wpływało to w powszechnej skali na podnoszenie jakości edukacji?
Wnioski z dyskusji:
- Konieczne są rozwiązania systemowe, a nie indywidualne.
- Nauczyciele historii i innych przedmiotów humanistycznych też powinni stosować nowoczesne metody nauczania.
- Potrzebne są środki technologiczne, ale także przygotowani do korzystania z nich nauczyciele.
- Zagrożeniem jest brak odpowiedniego sprzętu i bariery finansowe w jego zdobywaniu.
- Nauczyciel musi być przewodnikiem dla ucznia pośród zalewu informacyjnego, jakiego doświadczamy.
7. Zostać liderem w edukacji – Każdy może zostać liderem, wystarczy mieć pomysł i chęć wprowadzenia czegoś dobrego. Jak osiągnąć taką kulturę organizacyjną szkoły, która wzmacnia aktywność, daje przestrzeń i promuje działania ludzi z pomysłem na każdym szczeblu?
Wnioski z dyskusji:
- Liderzy powinni zaistnieć na każdym poziomie.
- Trzeba wydobywać, wzmacniać potencjał przywódczy, grupowy.
- Należy wesprzeć liderów formalnych, aby spowodowali powstanie bardzo ważnych liderów nieformalnych.
- W tym zakresie potrzebne jest profesjonalne wsparcie.
- Brak współpracy w rozwoju nauczycieli.
- Obecny system awansu konserwuje status nauczyciela i nie zachęca go do rozwoju, do bycia liderem.
Relacja własna