Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Szkoła a harmonijny rozwój młodego człowieka

Szkoła a harmonijny rozwój młodego człowieka fotolia.pl

Rzecznik Praw Dziecka Marek Michalak zwrócił się do Minister Edukacji Narodowej z wystąpieniem, w którym podkreślił, że potrzebna jest szeroka dyskusji społecznej o obrazie polskiej szkoły i jej zadaniach w kontekście zagwarantowanego Konwencją o prawach dziecka prawa każdego młodego człowieka do harmonijnego rozwoju.

Marek Michalak sformułował wystąpienie zaniepokojony wnioskami jakie płyną z raportu z badań „Monitoring praw uczniowskich w szkołach obszaru nadwiślańskiego”, przygotowanego wspólnie przez Fundację Pokolenia oraz Fundację Ośrodka Badań i Analiz Społecznych. Z raportu wynika m.in., że polscy uczniowie odczuwają brak swobody w wyrażaniu własnych poglądów i emocji, czują się niedostrzegani przez dorosłych w szkole, która koncentruje swoje działania na osiąganiu jak najlepszych wyników edukacyjnych.

Z raportu wynika również, że dzieci uskarżały się na brak poczucia przynależności do szkolnej wspólnoty. Twierdziły, że nie mają wpływu na to, co dzieje się w szkole, że nie warto odzywać się w żadnej sprawie, „bo i tak nic z tego nie będzie”. Problemem, który ujawniło badanie, okazał się także brak przywiązywania odpowiedniej wagi do zapisów w szkolnych statutach, stanowiących prawo wewnątrzszkolne.

Rzecznik w swym wystąpieniu przekonuje, że do znaczącego przewartościowania w podejściu do roli szkoły i innych jednostek systemu oświaty niezbędne jest szczególne zaangażowanie resortu edukacji, w tym kuratorów oświaty odpowiedzialnych za sprawowanie nadzoru nad przestrzeganiem praw dziecka i praw ucznia.

Marek Michalak zwrócił się do Minister Edukacji Narodowej Anny Zalewskiej o szczegółową analizę przedstawionego raportu, a następnie podjęcie działań, których celem będzie wprowadzenie takich zmian w funkcjonowaniu jednostek systemu edukacji, aby dziecko i jego nieskrępowany rozwój były podmiotem każdej aktywności oświatowej, a znajomość i przestrzeganie jego praw gwarancją, że dobro dziecka będzie chronione w najwyższym stopniu.

Źródło: www.brpd.gov.pl

Sob., 28 Mj. 2016 0 Komentarzy Dodane przez: Katarzyna Liszka-Michałka