Ośrodek Rozwoju Edukacji przedstawił raport przygotowany w ramach projektu "Opracowanie i wdrożenie kompleksowego systemu pracy z uczniem zdolnym". Zatytułowany „Uczeń zdolny – analiza dostępnych narzędzi diagnostycznych” raport przedstawia analizę narzędzi służących do identyfikacji predyspozycji i zdolności uczniów na trzech poziomach kształcenia: podstawowym, gimnazjalnym i ponadgimnazjalnym.
W raporcie uwzględniono wybrane, dostępne w Polsce narzędzia psychometryczne, komercyjne i niekomercyjne, arkusze obserwacyjne i skale nominacyjne dla nauczycieli oraz metody stosowane w tzw. diagnostyce miękkiej (wywiad, obserwacja).
Prezentację narzędzi poprzedza przegląd literatury przedmiotu i tzw. źródeł zastanych w celu usystematyzowania definicji i pojęć związanych z zagadnieniem zdolności, predyspozycji, diagnozy i charakterystyki ucznia zdolnego.
W raporcie przedstawiono modele identyfikacji i diagnozy ucznia zdolnego, dostępne i stosowane w naszym kraju narzędzia diagnostyczne, a także godne polecenia narzędzia stosowane na świecie oraz regionalne i ponadregionalne programy wspierające uczniów zdolnych w Polsce.
W pozycji tej zawarto również wyniki badania pilotażowego przeprowadzonego na potrzeby raportu, które dotyczyło dobrych praktyk, stosowanych przez nauczycieli i specjalistów w zakresie diagnozy zdolności uczniów.
Więcej o raporcie dowiedzieć się można klikając TUTAJ.
Źródło: ore.edu.pl