Jak uczyć dzieci odpowiedzialności i zaufania w codziennych sytuacjach? Uczniowie z trzech polskich szkół podstawowych – z Wrocławia, Poznania i Gdańska – postanowili zmierzyć się z tym wyzwaniem i stworzyli wyjątkową książkę zatytułowaną „O pożyczaniu i oddawaniu”. Projekt, zrealizowany w ramach Roku Edukacji Ekonomicznej, ma na celu rozwijanie u najmłodszych dobrych nawyków finansowych oraz uświadamianie im, jak ważne jest odpowiedzialne podejście do pożyczania i oddawania.
Trzy historie – wspólny przekaz
Książka zawiera trzy różne opowieści, które łączy wspólny temat. Każda historia porusza inny aspekt pożyczania i oddawania:
- Lena na szkolnej wycieczce pożycza pieniądze koledze, który zapomina je oddać. Dziewczynka wstydzi się o nie upomnieć.
- Wiktoria pozwala koleżance z wakacji poczytać swój pamiętnik, który niespodziewanie trafia na drugi koniec Polski. Próby jego odzyskania dostarczają bohaterce wielu emocji i lekcji o zaufaniu.
- Asia i Nela, dzieląc się zabawkami, pokazują, jak działa wzajemny szacunek i dbałość o pożyczone rzeczy.
Historie te, napisane przez dzieci, są nie tylko pouczające, ale i łatwo zrozumiałe dla rówieśników. Ich celem jest pokazanie, że pożyczanie wiąże się z odpowiedzialnością, a umiejętność upominania się o swoje nie powinna być powodem do wstydu.
Edukacja finansowa w Polsce – dlaczego jest potrzebna?
Badania przeprowadzone przez fundację Ogólnopolski Operator Oświaty (OOO) i firmę KRUK SA ujawniają, że dzieci w Polsce mają ograniczoną wiedzę na temat pożyczania i oddawania. Wśród przedszkolaków tylko 14% rozumie ten mechanizm, a u uczniów klas 1–3 wskaźnik ten wynosi jedynie 33%. Jednocześnie ponad połowa dzieci w tym wieku doświadczyła sytuacji, w której miały trudności z odzyskaniem pożyczonych przedmiotów lub pieniędzy.
Zdaniem Agnieszki Salach, rzeczniczki prasowej firmy KRUK SA, nauka odpowiedzialnego pożyczania i oddawania od najmłodszych lat ma kluczowe znaczenie dla budowania zdrowych relacji i postaw w dorosłym życiu.
Przekaz dla rodziców i nauczycieli
Koordynator projektu, Bartłomiej Dwornik z fundacji OOO, podkreśla, że książka jest równie wartościowa dla dorosłych. – Pomaga lepiej zrozumieć, jak dzieci postrzegają tematy związane z finansami i jakie mają obawy. Pokazuje też, jak ważne jest, by rozmawiać z dziećmi otwarcie o pożyczaniu i oddawaniu – tłumaczy.
W Polsce temat finansów bywa trudny do poruszenia, często z powodu wstydu lub obaw przed oceną. Dlatego edukacja dzieci w tej dziedzinie może przynieść długofalowe korzyści zarówno dla nich, jak i dla społeczeństwa.
Darmowa publikacja dostępna dla wszystkich
Książka „O pożyczaniu i oddawaniu” została wydana jako część projektu edukacyjnego Uczymy się OOO finansach. Można ją pobrać za darmo w formie e-booka. Organizatorzy zachęcają rodziców do wspólnego czytania z dziećmi i rozmowy na temat poruszanych w niej zagadnień.
Darmowy e-book jest dostępny na stronie projektu: operator. edu.pl/pl
Projekt pokazuje, że dzieci są doskonałymi nauczycielami dla swoich rówieśników. Dzięki książce „O pożyczaniu i oddawaniu” najmłodsi mogą nie tylko dowiedzieć się więcej o odpowiedzialności i zaufaniu, ale również zacząć budować solidne podstawy wiedzy finansowej, które zaprocentują w przyszłości.
Źródło: OOO