Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Za nami II Ogólnopolska Narada o Lasach

Za nami II Ogólnopolska Narada o Lasach fotolia.pl

W dniach 27-28 listopada odbyła się pod Chęcinami II Ogólnopolska Narada o Lasach.

Organizowane przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska debaty w ramach ONoL mają dać odpowiedzi na pytania rządzących jaką politykę wobec lasów ma przyjąć Państwo, w szczególności jak prowadzić gospodarkę leśną i komunikować to społeczeństwu. Efektem mają być ewentualne zmiany legislacyjne, organizacyjne (głównie w Lasach Państwowych), zrównoważona gospodarka leśna oraz zwiększenie zaufania społeczeństwa do Lasów Państwowych jako instytucji.

Dwudniowa konferencja w ramach II Ogólnopolskiej Narady o Lasach zgromadziła w Centrum Edukacji Geologicznej w Korzecku leśników, urzędników, przedstawicieli organizacji przyrodniczych, naukowców i samorządowców. Pierwszego dnia odbywały się dyskusyjne panele eksperckie w tematach „Lasy dla pokoleń”, „Co się udało w obszarze lasów o wiodącej funkcji społecznej?” oraz „Co się udało w obszarze lasów cennych przyrodniczo?”. Na drugi dzień równolegle toczyły się w sześciu podgrupach dyskusje w tematach „Woda w ekosystemach leśnych”; „Zachowanie trwałości lasu w obliczu zmiany klimatu”; „Wkład lasów w ograniczenie emisji gazów cieplarnianych”; „Lasy - zdrowie - rekreacja – antropopresja”; „Wartość surowcowa drewna a inne funkcje ekosystemowe lasów”; „Edukacja przyrodnicza i leśna oraz skuteczna komunikacja ze społeczeństwem”.

W pracach ONoL od początku bierze udział przedstawiciel Związku Powiatów Polskich. W ramach II edycji wziął on udział w panelu dotyczącym edukacji oraz komunikacji ze społeczeństwem. Podkreślił on znaczenie samorządu jako idealnej struktury do bycia łącznikiem między Lasami państwowymi a mieszkańcami, w tym na polu organizacji debat, spotkań czy dyskusji. W zakresie edukacji przypomniał, że to samorządy prowadzą większość szkół w Polsce, a to tam młodzi ludzie pierwszy raz, co do zasady, na poważnie stykają się z kwestiami społecznymi i obywatelskimi. Dlatego na poziomie edukacji bazowa powinna być formalna edukacja (w tym leśna) i odpowiednio dopasowany do wieku program nauczania. Wnioski te zawarto w wystąpieniu podsumowującym panele dyskusyjne. Wnioski zebrane z wszystkich paneli mają zostać opracowane i rozesłane uczestnikom w późniejszym czasie przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska.

Pt., 29 Lst. 2024 0 Komentarzy
Adrian Pokrywczyński
redaktor Adrian Pokrywczyński