NSA: Zasady prowadzenia postępowania administracyjnego nie mają zastosowania w procedurze konkursowej na stanowisko dyrektora szkoły. Konkurs nie służy bowiem załatwieniu indywidualnej sprawy, lecz służy rywalizacji kandydatów na dane stanowisko, które winno zostać obsadzone wyłącznie w oparciu o zasady bezstronności, obiektywizmu i równości.
Sprawa, która trafiła na wokandę Naczelnego Sądu Administracyjnego, była powiązana z zarzutem naruszenia przepisów postępowania administracyjnego przez komisję konkursową wyłaniającą dyrektora jednej ze szkół. Burmistrz wniósł skargę na jej działania do sądu I instancji, jednak ten oddalił skargę, w następstwie czego wniesiona została skarga kasacyjna. Strona zarzuciła nierozpatrzenie całego zebranego materiału w sposób wyczerpujący i bezzasadne uznanie przez organ, że działania komisji konkursowej były prawidłowe i nie było podstaw prawnych do unieważnienia przeprowadzonego konkursu. Dodatkową kością niezgody były wyznaczone przez komisję konkursową wymogi dot. konieczności przedstawienia przez kandydatów dokumentów potwierdzających posiadanie przygotowania pedagogicznego i niedopuszczanie do konkursu tych, którzy takich zaświadczeń nie przedstawili, ograniczając się do (niewystarczającego, gdyż niestanowiącego potwierdzenia poziomu wykształcenia) samego dokumentu, z którego wynikał zawodowy awans. Argumentacja skarżącego nie znalazła zrozumienia, zaś procedura przeprowadzania konkursu została przez Sąd uznana za prawidłową.
Naczelny Sąd Administracyjny poparł stanowisko Sądu niższej instancji i oddalił skargę kasacyjną, jako niezawierającą usprawiedliwionych podstaw. Jak wskazał w uzasadnieniu, konkurs wyłaniający dyrektora szkoły nie jest postępowaniem administracyjnym, a tym samym przepisy k.p.a. wymieniane przez skarżącego, nie znajdują w nim zastosowania. Konkurs nie stanowi środka załatwienia czyjejś indywidualnej sprawy, lecz opiera się na rywalizacji. Zagwarantowanie pełnego obiektywizmu i bezstronności opiera się na równości stron, toteż komisja konkursowa ma prawo określić wymagane dokumenty, odpowiedni termin ich składania oraz zastrzec sobie prawo do ich wnikliwej kontroli. Mieści się w tym chociażby prawo do żądania dyplomu ukończenia studiów wyższych z informacją na temat uzyskania przez skarżącą w trakcie studiów przygotowania pedagogicznego oraz niedopuszczenia do konkursu tych kandydatów, którzy w miejsce tego zaświadczenia przedstawili tylko zaświadczenie o uzyskaniu stopnia nauczyciela mianowanego.
Wyrok NSA z 12 listopada 2024 r. (sygn. III OSK 1638/24)
Źródło: CBOSA