Powiat nie może dokonać darowizny na rzecz powiatowego lekarza weterynarii z przeznaczeniem na rozbudowę powiatowego inspektoratu weterynarii – tak wynika ze stanowiska RIO w Poznaniu z 05.12.2022 r.
Izba wskazała, że zgodnie z art. 44 ust. 3 ustawy o finansach publicznych, wydatki publiczne powinny być dokonywane w sposób celowy i oszczędny, umożliwiający terminową realizację zadań, w wysokości i terminach wynikających z wcześniej zaciągniętych zobowiązań.
Ustawa przewiduje również zasadę legalności, z której wynika, że JST dokonują wydatków zgodnie z przepisami dotyczącymi poszczególnych rodzajów wydatków (art. 44 ust. 2 ustawy).
Wobec tego organ powiatu nie może stosować przepisów ustawy w sposób wybiórczy i postępować w sposób zgodny tylko z jedną z zasad, z pominięciem lub wręcz z naruszeniem pozostałych zasad.
Omawiana darowizna stanowi wydatek, który nie ma konkretnego tytułu prawnego. W przepisach brak jest bezpośredniej podstawy prawnej uprawniającej do dofinansowywania tego rodzaju inwestycji przez JST.
Zatem starosta nie może działać według zasady „co nie jest zakazane, jest dozwolone” i nie mając tytułu prawnego wynikającego z ustawy o finansach publicznych zawrzeć umowy darowizny, która jest regulowana przepisami prawa cywilnego. Tym bardziej, że art. 12 ust. 1 ustawy o Inspekcji Weterynaryjnej określa zasady finansowania tej Inspekcji, w tym powiatowego lekarza weterynarii, jako kierownika powiatowej inspekcji weterynaryjnej wchodzącej w skład niezespolonej administracji rządowej i stanowi, że „koszty działalności Inspekcji i wykonywania zadań (…) są pokrywane z budżetu państwa”.
Stanowisko Regionalnej Izby Obrachunkowej w Poznaniu z 05.12.2022 r.
Źródło: bip-api.poznan.rio.gov.pl