Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Nowy nadzór nad stacjami kontroli pojazdów

Nowy nadzór nad stacjami kontroli pojazdów fotolia.pl
Do zaopiniowania przedstawiamy Państwu najnowsze założenia zmian do ustawy Prawo o ruchu drogowym. Powstały one jako wynik prac grupy roboczej specjalistów w dziedzinie transportu samochodowego. Powstałe założenia są również w dużej mierze zgodne z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/45/UE w sprawie okresowych badań zdatności do ruchu drogowego pojazdów silnikowych i ich przyczep, która musi zostać wdrożona do polskiego prawodawstwa w maju 2017 roku. 
 
Zakres proponowanych zmian
 
Głównym celem jest stworzenie spójnego systemu nadzoru nad badaniami technicznymi pojazdów i działalnością stacji kontroli. Zmiany te przyczynić mają się w wymierny sposób do zapewnienia odpowiedniego i jednolitego poziomu badań na stacjach, które będą odpowiednio wyposażone, posiadające wykwalifikowany personel techniczny. 
 
Projekt założeń przewiduje powierzenie Dyrektorowi Transportowe Dozoru Technicznego (TDT) kompetencji organu odpowiedzialnego za organizację i funkcjonowanie systemu badań technicznych w Polsce.
 
Do powierzonych zadań, zgodnie z projektem należeć będzie: 
  • prowadzenie centralnego rejestru stacji kontroli pojazdów, rejestru wykonywanych badań i ich wyników oraz rejestru uprawnionych diagnostów,
  • wydawanie, zawieszanie i cofanie uprawnień do przeprowadzania badań technicznych,
  • nadzór nad stacjami kontroli pojazdów,
  • przygotowywanie projektów aktów prawnych dotyczących organizacji i systemu badań technicznych.

Środki na pokrycie nowych kosztów funkcjonowania finansowane, byłyby z opłat pobieranych z tytułu przeprowadzonego badania technicznego pojazdu na analogicznych zasadach jak w przypadku obecnej opłaty ewidencyjnej, szacowana kwota opłaty to 2,50 zł, przez pierwsze 10 lat.
 
Nowe przepisy dotyczące stacji kontroli pojazdów mają poprawić i usprawnić procedury uzyskiwania poświadczeń przez przedsiębiorcę prowadzącego stację i uszczegółowić zasady uzyskiwania nowego poświadczenia w przypadku zmiany zakresu przeprowadzanych badań. Ponadto przekazywanie uprawnień w przypadku śmierci osoby fizycznej uprawnionej do prowadzenia stacji kontroli, czy zmianę z pobierania opłaty za wydanie decyzji poświadczającej zgodność wyposażenia na opłatę za sprawdzenie stacji kontroli pojazdów. 
Podmioty prowadzące tego typu działalność, będą przechodziły sprawdzenie stacji przed jej zatwierdzeniem, przeprowadzane w nich będą okresowe kontrole oraz kontrole nadzwyczajne. Wprowadzony zostanie monitoring działalności stacji polegający na kontrolach samych diagnostów, zobowiązaniu do fotografowania badanego pojazdu na stanowisku kontroli hamulców z widocznym   numerem rejestracyjny, datą i godziną badania. Kontrola doraźna za pomocą mechanizmu badania tzw. tajemniczego klienta, szczegółowe badanie skarg dotyczących stacji, czy opracowywanie analiz statystycznych dotyczących wyników prowadzonych badań. 
 
Kolejnym ważnym elementem jest umożliwienie prowadzenia stacji przez podmioty niebędące przedsiębiorcami, obecnie chodzi o podmioty, które korzystają z praw nabytych. Mówimy tutaj o szkołach, centra kształcenia, czy jednostkach organizacyjnych służb podległych właściwemu ministrowi. Propozycją jest, aby nowe jednostki tego typu mogły prowadzić stacje kontroli pojazdów, działalność ich bowiem nie jest nastawiona na zysk, a spełniają inne ważne funkcje jak chociażby edukacyjna.  
 
Jeśli chodzi o samych diagnostów to będą musieli oni wykazać udokumentowaną wiedzę z różnych zakresów technicznych w tym: mechaniki, dynamiki pojazdu, elektryki oraz, co najmniej 3 lata udokumentowanego doświadczenia i zdać odpowiedni egzamin. Nie dotyczyć to będzie diagnostów, którzy będą już zatrudnieni w dniu 20 maja 2018 roku, czyli w dniu wejścia w życie dyrektywy. Diagności będą zobowiązani do uczestnictwa, co dwa lata w 3 dniowych warsztatach doskonalenia zawodowego.
 
Dla kierowcy pojazdu również przewidziano nowy obowiązek posiadania przy sobie i okazywania na żądanie uprawnionego organu zaświadczenia o przeprowadzonym badaniu technicznym pojazdu, które obok dowodu rejestracyjnego (pozwolenia czasowego), będzie stanowiło dokument stwierdzający dopuszczenie pojazdu do ruchu. To właśnie w ramach tego dokumentu, będą wpisywane przez diagnostę daty kolejnej kontroli pojazdu, a nie jak do tej pory do dowodu rejestracyjnego. 
 
Szczegóły założeń można sprawdzić w załączonym poniżej dokumencie. W zawiązku z prowadzonymi konsultacjami Związek Powiatów Polskich zbiera obecnie uwagi do projektu, celem wypracowania odpowiedniego stanowiska powiatów w tej sprawie, dlatego prosimy o przesyłanie uwag w wersji edytowalnej na załączonym formularzu na adres Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. do 10 lipca br. 
Niedz., 5 Lp. 2015 0 Komentarzy Dodane przez: Marcin Maksymiuk