NSA: informacja o kwocie dodatków specjalnych wypłaconych pracownikowi organu gminy stanowi informację publiczną i podlega ujawnieniu na żądanie zainteresowanego obywatela.
Wojewódzki Sąd Administracyjny zajął się sprawą zainicjowaną skargą na bezczynność organu - wójta gminy - który odmówił udostępnienia zainteresowanemu obywatelowi informacji w przedmiocie kwoty dodatków wypłacanych sekretarzowi gminy z naruszeniem przepisów. W odpowiedzi na wniosek o ujawnienie tej informacji, wójt stwierdził też, że nie dysponuje wszystkimi liczbowymi danymi, które chciał poznać wnioskodawca.
W ocenie Sądu organ jednostki samorządu terytorialnego jest w świetle art. 4 ust. 1 pkt. 1 ustawy o dostępie do informacji publicznej, zobowiązany do udostępnienia tego typu danych na żądanie osoby zainteresowanej. Powołując się na inne przepisy tej ustawy, Sąd wykazał że każdy przykład zadysponowania pieniędzmi przez organ władzy publicznej, niezależnie od ich przeznaczenia, nosi znamiona jawnej informacji publicznej. W związku z tym, także wysokość wypłacanych z publicznych środków wynagrodzeń może zostać ujawniona, a wstrzymanie się z udzieleniem odpowiedzi w tym przedmiocie skutkuje dopuszczeniem się przez organ bezczynności uzasadniającej złożenie przez zainteresowanego skargi.
Z orzeczenia wynika, że organ ma również obowiązek udzielić odpowiedzi na pytanie, jaka kwota dodatków została wypłacona z naruszeniem przepisów ustawy o pracownikach samorządowych w okresie objętym kontrolą Regionalnej Izby Obrachunkowej. Usprawiedliwieniem dla organu nie jest w tym kontekście brak dokładnej wiedzy co do wysokości wynagrodzenia. Dla pełnej ochrony transparentności gospodarki finansowej jednostki samorządu terytorialnego, konieczne jest obliczenie żądanej kwoty, w czym pomocne mogą być protokoły kontrolne RIO.
Przedstawione orzeczenie sądu wskazuje na szeroki zakres finansowych czynności organów samorządu stanowiących informację publiczną. Obywatel ma bowiem prawo domagać się udzielenia informacji nie tylko na temat samych wyrażonych liczbowo kwot, lecz również prawidłowości ich wydatkowania. Co istotne, nie dotyczy to jedynie dużych, skomplikowanych finansowo operacji, lecz każdego przypadku wydawania pieniędzy, które stanowią środki publiczne. Do tej kategorii należą zatem także wypłacane wynagrodzenia i dodatki.
Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 10 września 2024 r. (sygn. III OSK 3266/23) - orzeczenie prawomocne
Źródło: CBOSA