Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Prawo wodne do poprawy

Prawo wodne do poprawy fotolia.pl
Zrzeszenie Gmin Województwa Lubuskiego wyraziło swoje zastrzeżenia do projektu ustawy Prawo wodne, które ich zdaniem powinny zostać uwzględnione na etapie prac legislacyjnych, tym samym przyczynią się one do poprawy jakości życia mieszkańców samorządu gminnego.
 
Zrzeszenie wyraziło negatywne stanowisko do kilku elementów projektu ustawy, chodzi o przekazanie gminom zadania z zakresu utrzymania urządzeń melioracji wodnych szczegółowych, jako zadania własnego oraz zadania z zakresu wykonywania i utrzymania rowów odwadniających treny zurbanizowane. Kolejny istotny problem to ograniczenie kompetencji gmin w sprawach planowania przestrzennego oraz przekazania gminom zadania marszałka województwa, czyli ewidencjonowania gruntów zmeliorowanych i urządzeń melioracji wodnych szczególnych. Ostatnim zastrzeżeniem podnoszonym przez Zrzeszenie jest przekazanie gminom zadania z zakresu planowania przestrzennego dotyczącego zagrożeń powodziowych i ryzyka powodziowego, ze względu na brak uprzedniego oszacowania kosztów ich wdrożenia. 
 
Zrzeszenie Gmin Województwa Lubuskiego odnosząc się szczegółowo do przedstawionych wyżej uwag, uznało, że wspomniane urządzenia melioracji wodnych szczegółowych oraz rowy odwadniające, nie były konserwowane przez wiele lat, co może w niektórych wypadkach przyczynić się do powstania wysokich kosztów tego działania. Brak zabezpieczenia środków na ten cel w budżetach gmin oraz brak ewidencji gruntów, oznacza brak elementarnych instrumentów do wykonania tego działania. Zrzeszenie negatywnie ocenia również ograniczenie gmin, co do decyzji zagospodarowania przestrzennego terenu, chodzi o uzgadnianie warunków zabudowy z właściwym dyrektorem urzędu gospodarki wodnej. Ograniczenie w tym aspekcie powoduje brak możliwości przesądzenia o rozwoju zagospodarowaniu terenu i kierunkach jego planowania. Kolejną istotną sprawą jest brak stosownych dokumentów źródłowych lub wytycznych, które pozwalały, by na określenie wysokości jednostkowych stawek opłaty melioracyjnej ustalanych przez gminy w drodze uchwały. Zrzeszenie uważa, że wszelkie zmiany w miejscowych planach zagospodarowania związane z przekazanymi do gmin mapami zagrożenia przeciwpowodziowego, spowoduje wymierne skutki w postaci pokrywania tych zmian z własnych środków.  
 
Wszystko to powoduje, że Zrzeszenie Gmin Województwa Lubuskiego negatywnie odnosi się do wyżej wymienionych zadań, gdyż brak jest odpowiedniego finansowego wsparcia w ich wykonaniu. 
 
Czw., 2 Lp. 2015 0 Komentarzy Dodane przez: Marcin Maksymiuk