Polska zajmuje 19. miejsce w Europie pod względem dostępności e-usług dla obywateli - wynika z 9. sprawozdania porównawczego e-administracji opublikowanego przez Komisję Europejską. Chociaż w całej Unii krajowe administracje publiczne zmierzają we właściwym kierunku, nadal utrzymują się wyraźne różnice pomiędzy poszczególnymi państwami - informuje Marcin Maj na poratlu DI.
Unia Europejska dąży do tego, aby do 2015 r. usługi e-administracji były wykorzystywane przez połowę obywateli i 80% przedsiębiorstw. Opublikowane w ub. tygodniu sprawozdanie jest źródłem informacji na temat realizacji Planu działania na rzecz administracji elektronicznej uruchomionego przez Komisję w grudniu 2010 r.
Jak wypadła Polska?
Dane dotyczące Polski znajdziemy na str. 201 opublikowanego sprawozdania. Wynika z nich, że ogólna dostępność koszyka podstawowych usług wynosi 79%, więc jest niższa od europejskiej średniej wynoszącej 82%. Polska znalazła się na 19 miejscu w rankingu 32 krajów.
Zaawansowanie usług publicznych oceniono na 87%, przy czym usługi dla firm osiągnęły wynik 90% (średnia europejska 94%), a dla obywateli 85% (też poniżej średniej, która wynosi 87%).
Polskie usługi zdobyły ocenę 91% w zakresie użyteczności i 95% w zakresie satysfakcji użytkowników (to lepiej od europejskich średnich wynoszących odpowiednio 79% i 80%). Sprawdzone portale również osiągnęły wysokie oceny w zakresie użyteczności i adekwatności. Sprawozdanie pokazuje jednak, że Polska ma bardzo wiele do zrobienia w takich obszarach jak poszukiwanie pracy i zakładanie firmy, co nie jest zresztą zaskakującą informacją dla Polaków.
Więcej na portalu www.di.com.pl
Źródło: Dziennik Internautów, Marcin Maj