Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Wykluczenie transportowe utrudnia edukację polskim dzieciom

Wykluczenie transportowe utrudnia edukację polskim dzieciom fotolia.pl

Dostępność transportu publicznego ma istotny wpływ na decyzje edukacyjne polskich uczniów. Aż 44% młodych osób, które wzięły udział w badaniu UNICEF Polska, wskazuje, że dostępność komunikacji publicznej była jednym z kryteriów wyboru szkoły ponadpodstawowej. Raport pt. „Wykluczenie transportowe dzieci i młodzieży w Polsce” pokazuje, jak problemy z transportem ograniczają możliwości edukacyjne dzieci i młodzieży.

Transport publiczny w codziennym życiu uczniów

Transport zbiorowy odgrywa ważną rolę w codziennych dojazdach uczniów do szkół. Blisko jedna trzecia respondentów (32%) korzysta z niego co najmniej raz w tygodniu, a niemal połowa – codziennie lub prawie codziennie (48%). Dla 25% badanych jest to podstawowy sposób dotarcia na zajęcia. Samochód rodziców lub opiekunów oraz dojście pieszo są jednak częściej wybieranymi opcjami. Wśród osób korzystających z transportu publicznego przeważają dziewczęta.

Wykluczenie transportowe a wybór szkoły

Dostępność transportu zbiorowego istotnie wpływa na decyzje edukacyjne młodych Polaków. Niemal co drugi uczeń szkół średnich (44%) brał pod uwagę połączenia transportowe przy wyborze szkoły ponadpodstawowej, a dla 16% był to kluczowy czynnik. Jedna piąta badanych (21%) przyznaje, że wybrałaby inną szkołę, gdyby problemy z transportem nie były przeszkodą.

Największy wpływ sytuacji transportowej obserwuje się w małych miastach: 24% uczniów decyduje się na szkołę znajdującą się najbliżej ich miejsca zamieszkania, ponieważ brakuje dogodnych połączeń. Zaledwie 48% planuje uczęszczać do preferowanej szkoły, niezależnie od dostępności transportu.

Ile czasu dzieci spędzają w drodze do szkoły?

Dla wielu uczniów czas dojazdu do szkoły jest poważnym wyzwaniem, szczególnie wśród mieszkańców wsi i małych miast. Aż 42% dzieci korzystających z transportu zbiorowego potrzebuje na to ponad 30 minut.

Dojazdy zajmują więcej czasu uczniom szkół średnich niż podstawowych. Ponad 40% uczniów szkół ponadpodstawowych, którzy korzystają z autobusów szkolnych lub transportu publicznego, podróżuje do szkoły dłużej niż pół godziny. Co piąty użytkownik komunikacji miejskiej zmuszony jest do przesiadki, co dodatkowo wydłuża czas podróży.

Wnioski z raportu UNICEF Polska

Wykluczenie transportowe znacząco ogranicza prawo dzieci do swobodnego wyboru ścieżki edukacyjnej i rozwoju. Raport UNICEF Polska podkreśla, że żadne dziecko w Polsce nie powinno rezygnować z edukacyjnych marzeń z powodu utrudnionego dostępu do transportu publicznego.

Raport „Wykluczenie transportowe dzieci i młodzieży w Polsce”, opracowany na podstawie badań przeprowadzonych we wrześniu 2024 roku wśród młodzieży w wieku 12–19 lat, to pierwszy dokument w kraju, który kompleksowo analizuje ten problem. UNICEF apeluje o działania na rzecz poprawy dostępności transportu, co ma kluczowe znaczenie dla wyrównywania szans edukacyjnych młodych Polaków.

Żródło: UNICEF

Czw., 5 Gr. 2024 0 Komentarzy Dodane przez: Ewelina Kocemba