Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Ważny projekt ustawy dotyczący DPS-ów

Ważny projekt ustawy dotyczący DPS-ów fotolia.pl

Sejm zajmie się komisyjnym projektem ustawy o zmianie ustawy o pomocy społecznej oraz o zmianie niektórych innych ustaw. Projekt został wniesiony 13 grudnia 2012 r.. Proponowane regulacji dotyczą m.in. domów pomocy społecznej.

Projekt przewiduje dodanie  w art. 155 ustawy ust. 2a, który umożliwi wojewodzie zwiększenie dotacji dla powiatów prowadzących lub zlecających prowadzenie domów pomocy społecznej dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych intelektualnie o nie więcej niż 50%. W uzasadnieniu wskazano, że  domy te z uwagi na niskie dochody własne z tytułu odpłatności za pobyt w domu pomocy społecznej mają bardzo trudną sytuację finansową i uzyskanie większego wsparcia z budżetu państwa na dzieci umieszczone na tzw. starych zasadach przed 1 stycznia 2004 r. poprawiło by ich sytuacje.

W artykule 60 proponuje się zapis, zgonie z którym ogłoszony średni miesięczny koszt utrzymania mieszkańca w domu pomocy społecznej, może być niższy niż obliczony zgodnie z art. 6 ust. 15 ustawy, jednak pod warunkiem zapewnienia realizacji zadań na poziomie obowiązującego standardu. W uzasadnieni wskazano, że w opinii wielu dyrektorów domów pomocy społecznej możliwość ustalenia kosztu utrzymania domu pomocy społecznej na nieco niższym poziomie, niż wyliczony zgodnie z art. 6 pkt 15 ustawy o pomocy społecznej jest bardzo korzystnym rozwiązaniem. Daje bowiem szansę na obniżenie obciążeń finansowych wielu gminom, ponoszącym odpłatność za skierowane do DPS osoby, zaś domy pomocy społecznej borykające się z problemem braku skierowań z uwagi na wysokie koszty utrzymania, mają szansę na zmianę tej sytuacji. Jednocześnie z uwagi na zastrzeżenie dotyczące utrzymania standardu usług, nie może byt to obniżenie znaczące. 

Koszty funkcjonowania domu pomocy społecznej uwzględniają także koszty amortyzacji, które w przypadku domów prowadzonych przez podmioty publiczne, nie mają aż takiego znaczenia w koszcie utrzymania, jak w przypadku domów prowadzonych przez podmioty niepubliczne na zlecenie powiatu lub gminy. Domy te otrzymują z budżetu powiatu najczęściej środki na utrzymanie mieszkańców, natomiast mają problem z pozyskaniem środków na odtworzenie środków trwałych i wyposażenia. Dlatego też niezasadne byłoby wyłączenie kosztu amortyzacji z definicji średniego kosztu utrzymania Inna istotna zmiana dotyczy artykułu 62 ust. 3 ustawy.

Zaproponowana zmiana doprecyzowuje kwestie związaną z przeznaczeniem kwot otrzymywanych przez domy pomocy społecznej z tytułu odpłatności za pobyt w domu pomocy społecznej. Celem jest jednoznaczne przesądzenie, że całość kwoty odpłatności za pobyt w domu pomocy społecznej (odpłatność mieszkańca, rodziny, gminy oraz innych osób) należy przeznaczać na utrzymanie domu pomocy społecznej a nie na inne cele.
    
Uwaga projekt nie ma jeszcze nadanego numeru druku Sejmowego. Pełna treść projektu została zamieszczona tutaj 

Sob., 15 Gr. 2012 0 Komentarzy Dodane przez: Bernadeta Skóbel