Rozpoczęła się ogólnopolska kampania społeczna „Zwolnij, bo się przejedziesz”, mająca na celu zwrócenie uwagi na problem nadmiernej prędkości wśród kierowców. Organizatorem akcji jest Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, działająca w Ministerstwie Infrastruktury. Ambasadorem kampanii został aktor Dawid Ogrodnik.
Walka z nadmierną prędkością
Jednym z głównych powodów przekraczania dozwolonej prędkości jest pośpiech oraz przeświadczenie kierowców o własnych umiejętnościach i możliwościach technicznych pojazdu. Tymczasem statystyki są alarmujące – co piąty wypadek w Polsce spowodowany jest niedostosowaniem prędkości do warunków ruchu. Ponadto zbyt szybka jazda jest najczęstszą przyczyną wypadków ze skutkiem śmiertelnym.
Minister infrastruktury oraz przewodniczący Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego podkreślił, że działania edukacyjne będą uzupełnione o zmiany legislacyjne. Projektowane przepisy przewidują m.in. zatrzymywanie prawa jazdy za przekroczenie prędkości o ponad 50 km/h na drogach jednojezdniowych dwukierunkowych poza obszarem zabudowanym. Celem tych działań jest ograniczenie liczby ofiar śmiertelnych oraz ciężko rannych na polskich drogach.
Nowe regulacje w prawie drogowym
Kampania informacyjna to jeden z elementów szeroko zakrojonych działań na rzecz poprawy bezpieczeństwa na drogach. Przygotowany w Ministerstwie Infrastruktury projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym zakłada szereg zmian, w tym:
- możliwość kierowania samochodem osobowym od 17. roku życia,
- rzeczywiste wdrożenie okresu próbnego dla młodych kierowców,
- cofnięcie uprawnień na 5 lat dla osób łamiących zakaz jazdy w okresie zatrzymanego prawa jazdy,
- zatrzymywanie prawa jazdy za przekroczenie prędkości o ponad 50 km/h na drogach jednojezdniowych dwukierunkowych.
Dane Policji wskazują, że niemal 80% wypadków ze skutkiem śmiertelnym i rannymi ma miejsce właśnie na tego typu drogach, zazwyczaj przy dobrych warunkach atmosferycznych i na prostych odcinkach. Główna przyczyna to niewłaściwe zachowania kierowców.
Edukacja i zmiana mentalności kierowców
Wiceminister infrastruktury zaznaczył, że kampania ma na celu uświadomienie kierowcom korzyści płynących z jazdy z bezpieczną prędkością oraz pokazanie ryzyka wynikającego z jej przekraczania. W spocie kampanii przedstawione zostały codzienne sytuacje, w których stres, pośpiech i brak rozwagi mogą doprowadzić do tragicznych zdarzeń.
Sekretarz Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego wyjaśnił, że kampania opiera się na analizie przekonań i emocji kierowców, którzy często bagatelizują zagrożenie. W spocie zwrócono uwagę na najczęstsze argumenty osób łamiących przepisy, takie jak: „mam dobre auto, jeżdżę szybko, ale bezpiecznie” czy „znam trasę, potrafię dostosować prędkość”. Przekaz kampanii ma skłonić kierowców do refleksji nad konsekwencjami takich zachowań.
Przekaz kampanii i rola ambasadora
Hasło „Zwolnij, bo się przejedziesz” ma skłaniać do zastanowienia się nad skutkami nieodpowiedzialnej jazdy. Ambasador kampanii, Dawid Ogrodnik, wciela się w rolę przyjaciela kierowcy, który nie gani ani nie moralizuje, lecz delikatnie sugeruje, że warto zdjąć nogę z gazu.
Kampania „Zwolnij, bo się przejedziesz” ma inspirować do zmiany nawyków na drodze, podkreślając, że odpowiedzialna jazda przynosi korzyści wszystkim uczestnikom ruchu.
Źródło: MI