Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Od pracodawcy już nie tylko okulary, ale też soczewki kontaktowe. Zmiana rozporządzenia "ekranowego"

Od pracodawcy już nie tylko okulary, ale też soczewki kontaktowe. Zmiana rozporządzenia fotolia.pl

Opublikowano akt nowelizujący rozporządzenie w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe. Pracodawcy będą musieli zapewnić pracownikom już nie tylko okulary korekcyjne, ale w zależności od orzeczenia lekarskiego, także soczewki kontaktowe.

W Zaduszki w Dzienniku Ustaw pod pozycją nr 2367 opublikowano rozporządzenie Ministra Rodziny i Polityki Społecznej z dnia 18 października 2023 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe. Przynosi ono kilka ważnych zmian.

Z definicji stanowiska pracy znika jednostka centralna i stacja dyskietek, a krzesło i stół przestają być wyposażeniem pomocniczym, stając się oddzielnym elementem. Zgodnie z nową definicją przez stanowisko pracy należy rozumieć przestrzeń pracy wraz z wyposażeniem podstawowym, w tym monitorem ekranowym, klawiaturą, myszą lub innymi urządzeniami wejściowymi, oprogramowaniem z interfejsem dla użytkownika, krzesłem i stołem,  a także opcjonalnym wyposażeniem dodatkowym, w tym stacją dysków, drukarką, skanerem, uchwytem na dokumenty, podnóżkiem.

Pracodawca będzie musiał zapewnić wszystkim pracownikom (a nie tylko siedzących przy stanowiskach z monitorami) profilaktyczną opiekę zdrowotną. Największą zmianę przynosi jednak nowelizacja § 8 ust. 2, w którym do obowiązku zapewnienia pracownikom okularów korygujących wzrok dochodzi możliwość alternatywnego zapewnienia soczewek kontaktowych - zgodnych z zaleceniem lekarza, jeżeli wyniki badań okulistycznych przeprowadzonych w ramach profilaktycznej opieki zdrowotne, wykażą potrzebę ich stosowania podczas pracy przy obsłudze monitora ekranowego.

Zaktualizowano również załącznik, ustanawiający minimalne wymagania bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ergonomii, jakie powinny spełniać stanowiska pracy wyposażone w monitory ekranowe.

Rozporządzenie nowelizujące wejdzie w życie 16 listopada. Pracodawcy będą mieć pół roku na dostosowanie stanowisk pracy wyposażonych w monitory ekranowe utworzonych przed dniem wejścia w życie przedmiotowego rozporządzenia do minimalnych wymagań bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ergonomii w nim określonych.

Pt., 3 Lst. 2023 0 Komentarzy Dodane przez: Adrian Pokrywczyński