Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Echa z posiedzenia Zespołu ds. Administracji Publicznej i Bezpieczeństwa Obywateli

Echa z posiedzenia Zespołu ds. Administracji Publicznej i Bezpieczeństwa Obywateli fotolia.pl

10 marca br. w Ministerstwie Administracji i Cyfryzacji odbyło się kolejne posiedzenie Zespołu ds. Administracji Publicznej i Bezpieczeństwa Obywateli w ramach Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego. W ramach porządku obrad miały zostać przedstawione m.in. zagadnienia związane z funkcjonowanie systemu pl.ID, dotyczące zniesienia obowiązku meldunkowego, oraz bezpieczeństwa obszarów wodnych.

Współprzewodniczący, Prezydent Częstochowy Krzysztof Matyjaszczyk, po przywitaniu gości, poddał pod obrady przygotowany wcześniej porządek, który został zaakceptowany bez zastrzeżeń.

Pierwszy punkt obrad dotyczył aktualnej informacji Ministerstwa Spraw Wewnętrznych nt. funkcjonowania od 1 marca 2015 roku projektu „pl.ID”. W ocenie Ministerstwa, najgorsze okazały się pierwsze dwa dni wprowadzania systemu. W ramach rozwiązywania problemów 30 procent zgłoszeń dotyczyło funkcjonalności systemu. Liczba zastrzeżeń co do pracy systemu jednak z każdym dniem maleje. Przedstawiciel Ministerstwa, posiłkując się danym z ostatnich godzin określił skuteczność rozwiązywania bieżących problemów na poziomie 50 procent, niestety kolejne 50 procent dotyczyło sprawa stricte indywidualnych, gdzie potrzeba dużo większego zaangażowania czasowego, dlatego też tylko połowiczna skuteczność w tym zakresie. W związku z licznymi sygnałami już 21 marca wprowadzona zostanie zmiana w systemie, którą powinni odczuć użytkownicy, zaś pakiet zmian, który będzie implementował uwagi zostanie wdrożony 31 marca. W ramach dyskusji padły propozycje o zwiększeniu kompetencji dla pracowników Urzędów Stanu Cywilnego, aby odciążyć od pracy kierowników i ich zastępców. Prezydent Częstochowy, przedstawił informację o funkcjonowaniu systemu w ramach jego regionu. Dla przykładu podał informację o wydłużenie się czasu o przyjęciu wniosku dowodowego z 6 minut do 40 dla jednego klienta. Samo wystawienie aktu stanu cywilnego do systemu wydłużyło się z kilku sekund do 5/6 minut. Prezydent nawiązał też do braku aktualizacji bazy PESEL. W ramach informacji od innych jednostek, okazało się że niektóre nie wdrożyły nowej bazy i nadal w okresie przepisów przejściowych pracują na dawnym systemie. Przez to, że niektóre urzędy nie wprowadziły nowego źródła, nie jest możliwe przesyłanie wniosków pomiędzy urzędami. Współprzewodniczący, opisał też działanie „helpdesku”, który w jego ocenie, a także  w ocenie wielu samorządowców ma niedobory kadrowe, które to realnie wydłużają czas oczekiwania na naprawę awarii. Jako propozycję skierował prośbę o większe wysłuchiwanie przez ministerstwo, strony samorządowej. Ponadto wyraził głęboką obawę co do czasu trwania przepisów przejściowych. W uznaniu współprzewodniczącego pół roku obowiązywania zarówno dawnych systemów alternatywnych oraz systemu obecnego jest nie wystarczające, aby po 1 września rozpocząć pracę w całości w nowym systemie.

Odpowiedź ministerstwa, skupiona była na pozytywnych komentarzach, które dotarły po wprowadzeniu systemu. Podsekretarz stanu w Ministerstwie Administracji i Cyfryzacji Marek Wójcik, zgodził się że system powinien wyklarować się w najbliższym czasie. Jeżeli to nie nastąpi można rozważać zmianę przepisów dotyczącą cedowania obciążeń kierowników stanu cywilnego na rzecz pracowników, w celu szybszego załatwiania spraw. Współprzewodniczący oraz sekretarz stanu wyrazili podziękowania doceniając wprowadzenie systemu i określili swoje oczekiwania dotyczące przyspieszenia jego pracy. Reprezentant departamentu Ewidencji MSW, określił że system nie jest zbytnio przeciążony, zaś jego wolne działanie może być również spowodowane konfiguracją i infrastrukturą w ramach samorządów. Temat z racji dużego zainteresowania i problemów z jego funkcjonowaniem, powróci w ramach kolejnego posiedzenia Zespołu.

Kolejnym rozpatrywanym punktem był ten dotyczący zniesienie obowiązku meldunkowego.
Zastąpienie obowiązku fakultatywną prostą rejestracją miejsca zamieszkania, w ocenie strony samorządowej jest nie do przyjęcia. Współprzewodniczący zadał pytanie dotyczące realizacji subwencji oświatowej na rzecz samorządów, która to uzależniona jest od czynnika osobowego, brak meldunku może doprowadzić do zmniejszenia subwencji.
Zastępca Dyrektora Biura ZPP  Grzegorz Kubalski również wyraził stanowisko negatywne, dotyczące zniesienia wspomnianego obowiązku. Określił, że znaleźliśmy się obecnie w sytuacji, w której – po odrzuceniu przez Radę Ministrów rekomendacji zespołu roboczego - do końca marca mają zostać zaproponowane szczegółowe rozwiązania w zakresie wdrożenia zmiany. Nie wydaje się realne nadrobienie 5 letnich zaległości w tym temacie w 21 dni. Zauważył, że faktycznie za zniesieniem przemawiają silne aspekty aksjologiczne, jednak nie może się to odbyć kosztem dezorganizacji państwa. Zwrócił uwagę na fragment koncepcji przewidujący tworzenie obligatoryjnych rejestrów w celu realizacji praw i obowiązków przez obywateli. Doprowadzić to może do istnienia wielu rejestrów, zamiast obecnie jednego. Ponadto dobrowolność rejestracji wiąże się z możliwością całkowitego usunięcia swoich danych z bazy i w ten sposób nie będzie możliwości odnalezienia danej osoby w przypadku realizacji obowiązków nakładanych przez państwo. Według Marka Wójcika z Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji zmiana obowiązku meldunkowego wymaga zmiany ok 120 ustaw, ponadto planowane jest automatyczne przeniesienie bazy PESEL do bazy fakultatywnej w dniu wejścia w życie przepisów. W ten sposób zachowana zostanie możliwość realizacji uprawnień państwa. Grzegorz Kubalski powtórzył, że wniesienie do bazy danych na zasadzie dobrowolności wiąże się z możliwością usunięcia danych z rejestru, łącznie z danym które trafią tam z automatycznie z obecnej bazy PESEL. Współprzewodniczący wyraził zaniepokojenie usunięcie obowiązku meldunkowego, i zaproponował powrót do tematu na przyszłym spotkaniu.

Kolejnym punktem rozpatrywanym na posiedzeniu był punkt dotyczący projektu założeń ustawy o ochronie ludności. Przedstawiciel Ministerstwa Spraw Wewnętrznych, przypomniał że to już 5 próba dokonania regulacji w tym zakresie przypomniał,  tak że najważniejsze założenia projektu. Założenia te Komisja przyjęła do wiadomości, jednak nie można na tym etapie udzielić rekomendacji, z powodu braku odpowiedzi na uwagi. Ekspert ZPP zauważył, że projekt nie spełnia warunków całościowej regulacji jest raczej projektem w zakresie doposażenie odpowiednich służb. Całościowa regulacja powinna opierać się w założeniach na ochronie ludności, zasadach przeciw pożarowych i zarzadzaniu kryzysowym najlepiej w formie jednej ustawy. Marek Wójcik zauważył, że terminy ogłoszenia założeń są zdecydowanie za późne jak na taką regulację i nie uda się najprawdopodobniej w trakcie obecnej kadencji pochylić się Sejmowi nad proponowaną ustawą. Tym samym nie ma potrzeby, by Komisja zajmowała się tymi założeniami w danym momencie. Wszystko uzależnione jest od szybkości przedstawienia uwag przez MSW, tym samym rekomendacja w chwili obecnej nie jest możliwa.

W ramach uzgodnień Projektu ustawy o zmianie ustawy o materiałach wybuchowych przeznaczonych do użytku cywilnego oraz ustawy o odpowiedzialności podmiotów zbiorowych za czyny zabronione pod groźbą kary przedstawianego przez Ministerstwo Gospodarki, Komisja doszła do wniosku, że zajęcie projektem jest możliwe dopiero po zakończeniu konsultacji międzyresortowych.

W ramach ostatnich procedowanych punktów porządku dziennego omawiano kwestie interpretacji art. 7 ust 1 pkt 13 ustawy o gminach dotyczących cmentarzy gminnych. W związku z kontrolami NIK w tym zakresie Minister Marek Wójcik z Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji, zaproponował że może odnieść się do wspomnianej problematyki dopiero po zapoznaniu się z wnioskami pokontrolnymi. Dlatego też temat powróci na kolejnym posiedzeniu.

Aspekty bezpieczeństwa na obszarach wodnych dotyczyły w szczególności skracania niecek basenowych w celu oszczędności na kosztach etatowych ratowników wodnych informację w tej sprawie zaprezentował przedstawiciel Ministerstwa Spraw Wewnętrznych. Zastępca Dyrektora Biura ZPP stwierdził, że skracanie o centymetr niecek basenowych przez inwestorów obiektów na etapie planowania inwestycji, jest odpowiedzią na wadliwe rozporządzenie w tej sprawie. Wyraził stanowisko, że potrzeba gruntownych analiz, czy jeden ratownik wystarczy na basen o długości 25 metrów. Jeśli z przeprowadzonych analiz przez Ministerstwo wyjdzie potrzeba dodatkowych etatów na tej długości należy zmienić rozporządzenie i ustalić niższy limit, np. na poziomie 20 metrów. Jeśli zaś analizy doprowadzą do wniosku, że jeden ratownik wystarczy do basenów o długości 25 metrów należy podnieść granicę rozporządzenia do 30 metrów, aby usuną na przyszłość ewentualne problemy. Jan Grabiec Starosta Legionowski reprezentujący ZPP zaproponował, zmianę kryteriów i uzależnienie ich do ilości osób, bądź od powierzchni basenu. Wszelkie rozwiązania, aby zmienić dotychczasowy stan prawny zależą w chwili obecnej od wspomnianej analizy którą ma przeprowadzić MSW.

Dodatkowym punktem w obradach, był punkt dotyczący projektu nieodpłatnej pomocy prawnej, zaproponowany przez Grzegorza Kubalskiego. Zauważył on, że do projektu zgłoszono przez stronę samorządową liczne poprawki, jednak do tej pory nie uzyskano odpowiedzi. Dlatego też wyrażono prośbę o przesłanie odpowiedzi na uwagi do Komisji przez Ministerstwo Sprawiedliwości.

Czw., 12 Mrz. 2015 0 Komentarzy Dodane przez: Marcin Maksymiuk