Jak powinien wyglądać protokół kontroli SKP? Co powinno być w nim zawarte?
Odpowiedź: Zarówno Prawo przedsiębiorców (PP), jak też Prawo o ruchu drogowym (prd) nie zawierają przepisów określających sposobu sporządzania protokołu kontroli.
Obowiązek sporządzenia protokołu wynika z art. 53 PP, który stanowi, że ustalenia kontroli zamieszcza się w protokole kontroli.
Jednakże z praktycznego punktu widzenia, protokół kontroli SKP powinien zawierać:
- Oznaczenie organu kontrolującego
- Podstawę prawną kontroli
- Przedmiot kontroli
- Oznaczenie kontrolowanego przedsiębiorcy
- Określenie rodzaju SKP
- Kod rozpoznawczy SKP
- Adres SKP
- Wskazanie upoważnienia do przeprowadzenia kontroli
- Oznaczenie przedsiębiorcy lub osoby upoważnionej obecnej w czasie kontroli
- Wyniki kontroli – sprawdzenie wymagań, o których mowa w art. 83 ust. 3 prd
- Wyniki prawidłowości wykonywania przez diagnostów badań technicznych
- Prawidłowość prowadzenia dokumentacji
- Wnioski pokontrolne (jeżeli wystąpią)
- Datę sporządzenia protokołu
- Podpisy kontrolującego i kontrolowanego
- Ewentualne załączniki
Wobec braku właściwych przepisów, pracownicy wydziałów komunikacji mogą posiłkować się przez analogię innymi przepisami. Przykładowo w Kodeksie postępowania administracyjnego w art. 68 wskazano, że protokół sporządza się tak, aby z niego wynikało, kto, kiedy, gdzie i jakich czynności dokonał, kto i w jakim charakterze był przy tym obecny, co i w jaki sposób w wyniku tych czynności ustalono i jakie uwagi zgłosiły obecne osoby. Nadto, protokół odczytuje się wszystkim osobom obecnym, biorącym udział w czynności urzędowej, które powinny następnie protokół podpisać. Odmowę lub brak podpisu którejkolwiek osoby należy omówić w protokole.
Wskazane jest, aby w protokole kontroli SKP uregulować kwestię składania zastrzeżeń, uwag do protokołu, trybu ich zgłaszania, skutków braku podpisu kontrolowanego lub osoby upoważnionej pod treścią protokołu, trybu zamieszczania sprostowań i uzupełnień.
Natomiast treść merytoryczna protokołu kontroli SKP powinna być zgodna z wymaganiami określonymi w art. 83b ust. 2 pkt 1 lit. a-c prd.
Należy mieć na uwadze, że protokół stanowi jeden z najważniejszych dokumentów w postępowaniu administracyjnym przeciwko przedsiębiorcy lub diagnoście. Poprawność merytoryczna i formalna protokołu ma istotne znaczenie dla ewentualnego postępowania dowodowego.
Sądy administracyjne wskazują, że dokumentem, na podstawie którego organ może prowadzić postępowanie o nałożenie kary jest protokół kontroli o takiej treści, jaka z niego wynika. Prawidłowość protokołu nie może budzić żadnych wątpliwości, a treść tego protokołu nie może być jednostronnie zmieniana przez podmiot trzeci, który w ogóle nie uczestniczył w czynności (zob. wyrok WSA w Warszawie z 09.04.2009 r., sygn. akt VI SA/Wa 26/09).