Jak wskazują badania skuteczne budowanie odporności psychicznej dzieci i młodzieży wymaga tego, by szkoła, do której uczęszczają, była zdrowa i bezpieczna.
Szkoła o takich cechach powinna:
1) spełniać wysokie oczekiwania, standardy, przy równoczesnym udzielaniu wsparcia uczniom i ich rodzicom przez nauczycieli i pozostały personel szkoły;
2) zapewniać wsparcie i przyjazne relacje z kolegami;
3) posiadać ogólny etos, eksponowane wartości i dobrą atmosferę;
4) sprzeciwiać się jakimkolwiek formom przemocy;
5) dostarczać uczniom okazji do zdobywania pozytywnych doświadczeń – osiągnięcia sukcesu w znaczących zadaniach, ponoszenia odpowiedzialności;
6) stwarzać poczucie ładu i porządku w otoczeniu;
7) dawać możliwość uczestniczenia w zajęciach pozalekcyjnych.
Aby sprawić, że polska szkoła będzie właśnie taka rząd postanowił o opracowaniu kontynuacji rządowego programu „Bezpieczna i przyjazna szkoła” 2008-2013. Horyzont czasowy nowego programu zakreślono na trzy lata.
Celem głównym Programu „Bezpieczna szkoła” 2014-2016 ma być zwiększenie skuteczności działań wychowawczych i profilaktycznych na rzecz bezpieczeństwa i tworzenia przyjaznego środowiska w szkołach i placówkach systemu oświaty. Cel ten ma być zrealizowany poprzez trzy cele szczegółowe:
1) kreowanie zdrowego, bezpiecznego i przyjaznego środowiska szkoły m.in. poprzez budowanie pozytywnych relacji społecznych, rozwijanie kompetencji społecznych uczniów oraz wspieranie prawidłowego rozwoju osobowości dzieci i młodzieży, uspołecznianie szkoły (placówki) i integrowanie środowiska szkolnego, rozwijanie potencjału szkół (placówek) w zakresie bezpiecznego funkcjonowania w szkole uczniów, rozwijanie kompetencji wychowawczych nauczycieli, wychowawców i rodziców oraz zwiększanie pozycji i roli rodziców w szkole (placówce);
2) zapobieganie problemom i zachowaniom problemowym dzieci i młodzieży m.in. poprzez profilaktykę agresji i przemocy, w tym cyberprzemocy, przeciwdziałanie używaniu substancji psychoaktywnych przez dzieci i młodzież oraz profilaktykę uzależnienia od gier komputerowych i hazardu, kształtowanie umiejętności uczniów (wychowanków) w zakresie prawidłowego funkcjonowania środowisku cyfrowym, rozwiązywanie kryzysów rozwojowych i życiowych dzieci i młodzieży;
3) promowanie zdrowego stylu życia wśród dzieci i młodzieży m.in. poprzez kształtowanie prawidłowych nawyków dbania o zdrowie własne i innych osób, tworzenie i realizowanie całościowej polityki w zakresie zdrowego żywienia i aktywności fizycznej w szkole (placówce) oraz tworzenie warunków do prawidłowego rozwoju emocjonalnego i społecznego uczniów.
Zgodnie z założeniami nakłady na Program „Bezpieczna i przyjazna szkoła” mają wynieść corocznie po 6 mln zł.
Projekt uchwały Rady Ministrów w sprawie przyjęcia Rządowego programu na lata 2014-2016 „Bezpieczna i przyjazna szkoła” będzie opiniowany na najbliższym posiedzeniu Zespołu ds. Edukacji, Kultury i Sportu.