Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Starą zakopianką już nie pojedziemy

Starą zakopianką już nie pojedziemy fotolia.pl

W piątek, 30 sierpnia, zostanie otwarta nowa, dwujezdniowa droga krajowa nr 47 na odcinku Rdzawka–Nowy Targ. Wraz z jej otwarciem, kierowcy utracą możliwość korzystania z dotychczasowej trasy przez Klikuszową w kierunku Krakowa. Nowa zakopianka, o długości 16,1 km, poprowadzona jest nowym śladem na zachód od starej trasy, omijając miejscowości, w których często tworzyły się uciążliwe korki, zwłaszcza w sezonie turystycznym.

Nowa droga posiada dwa pasy ruchu w każdym kierunku, a w przyszłości będzie połączona z innymi trasami przez cztery węzły: Obidowa, Klikuszowa, Nowy Targ Południe oraz Nowy Targ Zachód. Jednak w momencie otwarcia trasy węzeł Klikuszowa nie będzie jeszcze ukończony. Stara zakopianka musi zostać przebudowana, aby połączyć ją z nową drogą, co stanowi jeden z ostatnich etapów inwestycji. Prowadzenie prac w tym miejscu przed oddaniem nowej trasy spowodowałoby znaczne utrudnienia w ruchu na starej zakopiance.

Kierowcy wjeżdżający na nową trasę będą mogli skorzystać z węzłów Nowy Targ Zachód (skrzyżowanie z ul. Ludźmierską, DW957) oraz Nowy Targ Południe (skrzyżowanie z ul. Krakowską). W związku z trwającymi jeszcze pracami, na trasie będzie obowiązywało ograniczenie prędkości do 70 km/h. Nowa trasa będzie dostępna na zasadzie przejezdności, co oznacza, że cała inwestycja nie jest jeszcze zakończona.

Mimo pewnych opinii, odcinek zakopianki między Rdzawką a Nowym Targiem nie spełnia wszystkich standardów drogi ekspresowej. Różni się od niej m.in. niższą dopuszczalną prędkością, ostrzejszymi zakrętami oraz bardziej stromymi zjazdami i podjazdami. W przeciwieństwie do dróg ekspresowych, tutaj możliwe są krótsze odległości między węzłami, a także znajdują się przystanki autobusowe oraz wjazdy i zjazdy poza węzłami.

Na nowym odcinku zakopianki powstało 27 obiektów inżynierskich, w tym mosty, wiadukty i estakady. Najdłuższa z nich, o długości 687 metrów, została zbudowana w Lasku i wznosi się nawet 24 metry nad ziemią. Kolejna, o długości 527 metrów, przebiega nad rzeką Czarny Dunajec i ul. Ludźmierską w Nowym Targu.

Trasa biegnie przez górzysty teren, osiągając wysokość 800 m n.p.m. w okolicy węzła Obidowa, co czyni ją jedną z najwyżej położonych dróg w Małopolsce. Droga łączy się z istniejącą infrastrukturą na poziomie węzłów Obidowa i Klikuszowa, a jej zakończenie planowane jest na południowym odcinku, gdzie budowano nasypy i prowadzono wykopy przygotowujące węzeł Klikuszowa.

Realizacja tego odcinka zakopianki, warta blisko 995 mln zł, jest finansowana ze środków budżetu państwa. Otwarcie trasy to ważny krok w modernizacji połączeń drogowych między Małopolską a Podhalem, przyspieszający i ułatwiający podróżowanie w tym popularnym regionie turystycznym.

Źródło: GDDKiA

Śr., 28 Sp. 2024 0 Komentarzy Dodane przez: Katarzyna Sekuła