Przebita została druga nawa tunelu w masywie Białożyńskiego Gronia, w ciągu drogi ekspresowej S1. Tym samym zakończyło się drążenie wszystkich tuneli, w ciągu obwodnicy Węgierskiej Górki w województwie śląskim, czyli drogi ekspresowej S1, od węzła Przybędza do węzła Milówka, o długości 8,53 km. To inwestycja o wartości ponad 1,6 mld zł.
W ramach zadania powstają dwa tunele:
- pierwszy pod masywem Barania Góra o długości 834 m,
- drugi pod masywem Białożyńskiego Gronia o długości 1 km.
Tunele są drążone Nową Austriacką Metodą Górniczą (NATM) całym przekrojem, aby nie osłabić górotworu. W obu tunelach będą dwie nawy połączone ze sobą trzema przejściami poprzecznymi. Budowane są też estakady
o długości 940 m nad ulicami Zielona Górna i Zielona w Węgierskiej Górce oraz trzy mosty drogowe, w sumie o długości 2,3 km, a także pozostałe estakady w ciągu drogi S1. Łącznie będzie ich pięć, o łącznej długości 3,7 km. Na trasie wykonywanych jest 10 murów oporowych, dziewięć konstrukcji oporowych oraz siedem ścian oporowych. Ich łączna powierzchnia wyniesie 96 tys. m2. Także węzły Przybędza i Milówka są rozbudowywane
o dodatkowe łącznice.
Przekrój trasy przed i za tunelami na długości 3,7 km będzie jednojezdniowy, po dwa pasy ruchu w obu kierunkach. W tunelach i między nimi będzie miał dwie dwupasowe jezdnie o długości 4,8 km.
S1 w województwie śląskim
W realizacji jest aktualnie 55 km drogi ekspresowej S1 w woj. śląskim. Są to odcinki:
- Podwarpie – Dąbrowa Górnicza (niemal 7 km);
- Mysłowice Kosztowy – Bielsko-Biała (prawie 40 km)
- oraz Przybędza – Milówka, czyli obejście Węgierskiej Górki (8,5 km).
Wartość tych inwestycji przekracza 4 mld zł. Po ich wykonaniu cały odcinek S1 będzie posiadał klasę drogi ekspresowej.
Dofinansowanie ze środków UE na budowę odcinka drogi S1 Oświęcim-Suchy Potok (docelowo Bielsko-Biała Hałcnów) w ramach projektu S1 Kosztowy – Bielsko-Biała to blisko 441 mln zł.
Droga ekspresowa S1 – część korytarza Transeuropejskiej Sieci Transportowej
S1 Pyrzowice – Zwardoń jest elementem VI korytarza Transeuropejskiej Sieci Transportowej, łączącego kraje basenu Morza Bałtyckiego z krajami Europy Południowej. Biegnie od autostrady A1 w Pyrzowicach do granicy ze Słowacją w Zwardoniu. Jej słowackim przedłużeniem jest autostrada D3 relacji Żylina – Skalité.
Trasa liczy 148 km, przy czym częściowo jest drogą ekspresową, a częściowo ma klasę GP (główna ruchu przyspieszonego). Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad odpowiada za 136 km tej trasy, a pozostałe fragmenty są w zarządzie Prezydentów Miast Dąbrowa Górnicza, Tychy i Bielsko-Biała.
Źródło: MI