Zakończyła się przebudowa dworca Gdańsk Główny, którego ważnym elementem były prace konserwatorskie m.in. takie jak: rekonstrukcja witraży, powrót spadzistych dachów z wieżyczkami z okładziną z blachy miedzianej, odtworzenie herbów miast pomorskich na ścianach holu, renowacja wieży z zegarami. Inwestycja otrzymała dofinasowanie ze środków unijnych z Programu Infrastruktura i Środowisko.
XIX-wieczny budynek w stylu tzw. renesansu gdańskiego wymagał renowacji i odtworzenia wielu historycznych detali architektonicznych. Odtworzona została pierwotna bryła budynku wraz ze spadzistymi dachami z wieżyczkami, a 48-metrowa wieża zegarowa jest odnowiona. Ciekawym elementem wnętrza są herby miast pomorskich, które powróciły na ściany holu oraz pełne symboliki wielkoformatowe witraże.
Dworzec odzyskał swoje historyczne piękno, ale stał się również bardziej nowoczesny i funkcjonalny.
W dworcu zamontowane zostały pompy ciepła, energooszczędne oświetlenia oraz możliwość odzysku wody deszczowej - budynek dworca jest teraz bardziej przyjazny środowisku. Warto wspomnieć również o nowoczesnych systemach bezpieczeństwa, tj. monitoring, kontrola dostępu czy system sygnalizacji włamania i napadu oraz przeciwpożarowych.
W budynku dworca i jego otoczeniu zlikwidowano również bariery architektoniczne, dzięki czemu jest teraz w całości dostępny dla osób z niepełnosprawnościami. Poza ścieżkami prowadzącymi, oznaczeniami w alfabecie Braille’a a także planami dotykowymi dworca w budynku pojawiły się nowe windy. Poza tym zainstalowano pętle indukcyjne przy kasach, czyli urządzenia, z pomocą których z kasjerem może komunikować się osoba korzystająca z aparatu słuchowego.
Inwestycja dworcowa była zrealizowana w projekcie pn. „Modernizacja wybranych dworców przy linii kolejowej nr 9 na odcinku Warszawa Wschodnia - Gdynia Główna Osobowa”, dofinansowanym ze środków unijnych z Programu Infrastruktura i Środowisko. Projekt obejmuje budowę 10 dworców, 5 z nich oddano do użytkowania. Dworzec Gdańsk Główny jest 6 -tym dworcem, a 5-tym w województwie pomorskim.
Koszt całkowity realizacji projektu wynosi 248 mln zł, z czego dofinansowanie środków unijnych to kwota prawie 170 mln zł.
Źródło: Portal Funduszy Europejskich