19 listopada 2024 r. w Dzienniku Ustaw opublikowano rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 14 listopada 2024 r., które szczegółowo określa sposób podziału środków Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych o Charakterze Użyteczności Publicznej (FRPA). Rozporządzenie to weszło w życie już następnego dnia, 20 listopada, i ma kluczowe znaczenie dla organizacji transportu publicznego w Polsce.
Zasady podziału środków
Zgodnie z nowymi przepisami, środki FRPA będą rozdzielane na poszczególne województwa na podstawie kilku kluczowych kryteriów. Pod uwagę brane będą:
- powierzchnia województwa,
- liczba mieszkańców,
- wartość produktu krajowego brutto województwa,
- potrzeby przewozowe społeczności lokalnych.
Celem tych zasad jest zapewnienie bardziej sprawiedliwego i efektywnego wykorzystania funduszy, które mają wspierać realizację zadań związanych z przewozami autobusowymi o charakterze użyteczności publicznej.
Zmiany w umowach dofinansowania
Jednocześnie Ministerstwo Infrastruktury przygotowało zmiany w porozumieniach regulujących zasady dofinansowania z FRPA. Nowe przepisy ustawy, obowiązujące od 2024 roku, wprowadziły możliwość zawierania wieloletnich umów o dopłatę z funduszu. Umowy te będą podpisywane między wojewodami a organizatorami publicznego transportu zbiorowego, co ma zapewnić większą stabilność finansowania i umożliwić lepsze planowanie inwestycji w transport publiczny.
19 listopada 2024 r. Minister Infrastruktury podpisał aneksy do porozumień z wojewodami, uwzględniające te zmiany. Dokumenty te zostały przekazane wojewodom do dalszego podpisu. Po ich finalnym zatwierdzeniu Ministerstwo Infrastruktury przystąpi do podziału środków na poszczególne województwa, które będą przeznaczone na realizację zadań w 2025 roku.
Znaczenie dla transportu publicznego
Nowe regulacje są odpowiedzią na rosnące potrzeby społeczności lokalnych w zakresie transportu publicznego. Fundusz Rozwoju Przewozów Autobusowych został powołany, aby wspierać organizację przewozów na terenach, gdzie dostępność komunikacji jest ograniczona. Dzięki wprowadzeniu wieloletnich umów o dopłatę, organizatorzy transportu będą mogli realizować bardziej ambitne i długoterminowe projekty, co ma poprawić jakość usług oraz zaspokoić potrzeby mieszkańców.
Plany na 2025 rok
Po zakończeniu procedury podpisywania aneksów Ministerstwo Infrastruktury przeprowadzi szczegółowy podział środków na przyszły rok. Nowe zasady mają przynieść korzyści zarówno mieszkańcom dużych miast, jak i małych miejscowości, dla których transport publiczny jest kluczowym elementem codziennego funkcjonowania. Dzięki temu rozwiązaniu polski system transportu zbiorowego zyska na stabilności i dostępności, co jest szczególnie istotne w kontekście zrównoważonego rozwoju kraju.
Źródło: MI