Sieć dróg powiatowych to na wielu obszarach szkielet komunikacyjny, który warunkuje możliwości rozwoju poszczególnych miejsc – podnieśli w jednym ze stanowisk uczestnicy Zgromadzenia Ogólnego Związku Powiatów Polskich. Jak podkreślili, w szeroko rozumianym interesie publicznym zapewnienie odpowiedniej jakości przedmiotowych dróg jest w szeroko rozumianym interesie publicznym. Zależy to jednak od dwóch czynników.
Pierwszym z tych czynników jest skoncentrowanie wysiłku inwestycyjnego na drogach, które faktycznie pełnią rolę przypisywaną drogom powiatowym w ustawie o drogach publicznych.
- Niestety w wielu miejscach do kategorii dróg powiatowych należą drogi, które powinny być drogami gminnymi. Jest to spuścizna historii – polityki drogowej poszczególnych wojewodów przed rokiem 1998. Obecne rozwiązania prawne umożliwiające zmianę kategorii drogi nie sprawdziły się przy systematycznym uporządkowaniu sieci dróg. Zmiana wymaga bowiem zgody obu zarządców dróg – zaznaczają starostowie i prezydenci miast na prawach powiatu z całej Polski.
Tymczasem gminy co do zasady sprzeciwiają się przejmowaniu dróg, preferując pozostawienie ich w gestii powiatów.
- Po 25 latach od chwili reformy samorządowej uważamy, że niezbędny jest ogólnokrajowy przegląd kategorii dróg i jego odgórne dostosowanie do warunków wynikających z ustawy o drogach – stwierdzają samorządowcy.
Drugim czynnikiem jest zapewnienie odpowiednich środków na inwestycje na drogach powiatowych.
- Do czasu zapewnienia odpowiedniego strumienia dochodów własnych – w szczególności równoważącego straty wynikające ze zmniejszenia się wydajności udziałów w PIT jako źródła dochodów – powiaty domagają się preferencji względem gmin w rządowych programach inwestycyjnych. Wykonywanie drugorzędnych dróg gminnych nie przyniesie wiele pożytku, jeśli we właściwym stanie technicznym nie będą prowadzące do nich drogi powiatowe – czytamy w zakończeniu stanowiska Zgromadzenia Ogólnego Związku Powiatów Polskich.