Raport „Global Talent Barometer 2024” opublikowany przez ManpowerGroup dostarcza wnikliwego obrazu kondycji i postaw pracowników na całym świecie, a także prezentuje dane dotyczące rynku pracy w Polsce. Z badań wynika, że 49% pracowników globalnie odczuwa codzienny stres związany z pracą, a 59% talentów przyznaje, że nie uczestniczyło w ostatnim czasie w żadnych szkoleniach zawodowych. W Polsce aż 88% osób zatrudnionych w branży finansów i nieruchomości identyfikuje się z wartościami swoich pracodawców. Ponadto, 9 na 10 przedstawicieli generacji X w Polsce wierzy, że ich praca ma głęboki sens i cel, a pracownicy sektora IT są szczególnie pewni siebie, poszukując nowych możliwości zawodowych.
Dane z raportu wskazują na silne poczucie przynależności i stabilności polskich pracowników, mimo że różnorodność pokoleniowa i przemiany rynku wciąż stanowią wyzwanie. Wskaźnik Talent Barometer dla Polski wyniósł 69%, co plasuje Polskę o 2 punkty procentowe powyżej średniej globalnej wynoszącej 67%. Jak zauważa Tomasz Walenczak, dyrektor generalny ManpowerGroup w Polsce, obecny czas cechuje się dynamicznymi zmianami w miejscu pracy, gdzie znaczenie zyskują tematy związane z dobrostanem psychicznym, elastycznością pracy oraz potrzebami w zakresie rozwoju kompetencji.
Mimo pozytywnej oceny komfortu psychicznego w Polsce, różne grupy zawodowe wciąż odczuwają znaczny poziom stresu. W Polsce jedynie 38% pracowników deklaruje, że codzienny stres związany z pracą jest niski lub go nie odczuwa. Z kolei najwyższy poziom stresu występuje w branżach opieki zdrowotnej (49%), pracy fizycznej (66%) oraz pracy biurowej (65%). Najmniej stresu doświadczają pracownicy sektora IT (28%) i mężczyźni z generacji X (30%). Interesujące są także różnice w postrzeganiu sensu pracy – aż 87% polskich pracowników twierdzi, że ich praca jest istotna i ma cel, szczególnie w sektorach energetyki i usług komunalnych (94%) oraz wśród specjalistów (95%).
Istotne dla Polaków jest również poczucie wspólnych wartości z organizacją. Z raportu wynika, że 78% pracowników w Polsce podziela wartości swojej firmy, a w grupie kobiet z pokolenia baby boomers aż 93% zgadza się z tym stwierdzeniem. Jeszcze wyższy poziom zgody wykazują pracownicy branży finansów i nieruchomości – aż 99%.
Zadowolenie z pracy w Polsce kształtuje się na poziomie 55%, a odsetek ten jest niższy w sektorach transportu, logistyki i motoryzacji (45%) oraz wśród pracowników fizycznych (46%). Wysoką satysfakcję z pracy odczuwają mężczyźni pokolenia baby boomers (88%) oraz osoby zatrudnione w sektorze energetyki i usług komunalnych (75%). Zaufanie do przełożonych w kwestii planowania kariery wykazuje 60% pracowników, a w grupie średniej kadry managerskiej – 69%.
Ekspert podkreśla, że managerowie powinni być świadomi, że każda osoba dołączająca do zespołu to potencjał, który może rozwijać się i wzmacniać organizację. Monitorowanie nastrojów, wsłuchiwanie się w potrzeby pracowników i reagowanie na sygnalizowane wyzwania pozwala managerom tworzyć bardziej efektywne zespoły oraz budować silne więzi w organizacji.
Jednym z ważniejszych wskaźników optymizmu w Polsce jest gotowość do zmiany pracy. Aż 61% respondentów uważa, że w ciągu najbliższych sześciu miesięcy zdołałoby znaleźć nowe zatrudnienie. Najpewniej w tej kwestii czują się specjaliści sektora IT (71%) oraz kobiety z generacji X (63%).
Raport ujawnia, że mimo licznych wyzwań, polscy pracownicy mają wysokie poczucie wartości swojej pracy oraz zaufanie do swoich kompetencji i możliwości rozwoju.
Źródło: IP