Omówione w niniejszym artykule uzasadnienie prawne wyroku WSA we Wrocławiu, może być niezwykle pomocne dla starostów w sprawach dotyczących wyrejestrowania z urzędu pojazdu w oparciu o przesłankę jego rejestracji w innym państwie członkowskim UE.
Przepisy, przepisy, przepisy
Podstawę materialnoprawną wyrejestrowania z urzędu pojazdu z powodu jego zarejestrowania na terytorium innego państwa członkowskiego UE stanowi art. 79 ust. 3a ustawy – Prawo o ruchu drogowym (prd). Zgodnie z treścią przepisu w przypadku otrzymania informacji od organu właściwego do rejestracji pojazdów państwa członkowskiego, innego niż Rzeczpospolita Polska, o zarejestrowaniu pojazdu, organ rejestrujący dokonuje wyrejestrowania pojazdu z urzędu. Zatem przesłankę wyrejestrowania pojazdu stanowi otrzymanie informacji od organu właściwego do rejestracji pojazdów państwa członkowskiego o zarejestrowaniu tego pojazdu na terytorium innego kraju.
Polski organ otrzymuje taką informację i co dalej?
Otóż wystąpienie przesłanki wskazanej w art. 79 ust. 3a prd obliguje starostę do wydania decyzji wyrejestrowującej pojazd. Okoliczność zarejestrowania pojazdu zagranicą powinna natomiast jednoznacznie wynikać z materiału dowodowego zgromadzonego w sprawie. Co ważne – decyzje wydawane w przedmiocie wyrejestrowania nie mają charakteru uznania administracyjnego.
Czy zarejestrowanie pojazdu zagranicą oznacza jego zbycie?
Okoliczność zarejestrowania pojazdu zagranicą nie musi automatycznie wiązać się z jego zbyciem. Ustawodawca miał na celu odzwierciedlenie w stosownym rejestrze, w jakim kraju pojazd jest eksploatowany. Nie wiąże się to z koniecznością przeniesienia pojazdu w drodze umowy sprzedaży.
Co ma na celu obowiązek organu w zakresie wyrejestrowania pojazdu?
Wykonanie przez starostę tego obowiązku ma na celu zabezpieczenie przed sytuacjami, w których mimo wywozu pojazdu do innego państwa, pojazd ten nadal jest zarejestrowany w Polsce i figuruje w Centralnej Ewidencji Pojazdów. Brak wyrejestrowania takiego pojazdu prowadziłby do sytuacji, w której ten sam pojazd byłby zarejestrowany w dwóch państwach jednocześnie, wprowadzając w błąd, pomimo posiadania przez organ stosownej informacji w tym zakresie. Prowadziłoby to również do dezaktualizacji informacji zawartych w systemie Centralnej Ewidencji Pojazdów, a przecież zamiarem ustawodawcy jest doprowadzenie do tożsamości danych zawartych w tym systemie ze stanem rzeczywistym.
Czy organ ma prawo lub obowiązek ustalić w jaki sposób doszło do rejestracji zagranicą?
Nie – organy administracyjne nie są uprawnione do badania okoliczności, czy też dokonywania ocen, w jakich warunkach doszło do rejestracji pojazdu w innym kraju. Co więcej, organy te nie posiadają kompetencji w tym zakresie. Rolą organów jest jedynie nanoszenie zmian w stanie prawnym do odpowiedniego rejestru.
Przypomnieć należy, że postępowanie administracyjne w przypadku otrzymania informacji o rejestracji w innym państwie członkowskim toczy się z urzędu i skutkuje decyzją o wyrejestrowaniu pojazdu.
Wyrejestrowanie pojazdu z polskiego rejestru oznacza, że pojazd nie jest eksploatowany na terytorium Polski, więc nie zachodzi konieczność dopuszczenia go do ruchu na polskich drogach.
Wpisanie pojazdu do stosownego rejestru danego kraju powinno odzwierciedlać faktyczne terytorium, na którym pojazd jest użytkowany, tj. dopuszczony do ruchu drogowego.
Opracowano na podstawie wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z 05.04.2023 r., sygn. akt III SA/Wr 886/21, orzeczenie nieprawomocne
Źródło: orzeczenia.nsa.gov.pl