Obrady XXIX Zgromadzenia Ogólnego Związku Powiatów Polskich były odpowiednim momentem, by po raz kolejny zaapelować o pilną zmianę przepisów w celu ochrony powiatów przed koniecznością zawierania umów ubezpieczenia OC względem pojazdów, które przepadły na rzecz powiatów i nie będą nigdy wykorzystywane w ruchu drogowym.
Autorzy stanowiska po raz kolejny przypomnieli o obowiązku starosty, polegającym na wystąpieniu do sądu z wnioskiem o orzeczenie przepadku pojazdu na rzecz powiatu. Co istotne – ustawa o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych nakłada na każdego posiadacza pojazdu mechanicznego obowiązek ubezpieczenia OC.
Obowiązek ten spada również na powiaty – i to mimo faktu, że pojazdy które przepadły na ich rzecz często są w stanie technicznym uniemożliwiającym ich użytkowanie i podlegają bezzwłocznemu złomowaniu.
Powiaty nie mogą przerzucić kosztów ubezpieczenia na dotychczasowego właściciela pojazdu, co w konsekwencji powoduje konieczność ponoszenia środków własnych na rzecz systemu ubezpieczeń.
Dodatkowo wskazano, że wobec opóźnień w sądach powiaty dowiadują się o prawomocności postanowienia z dużym opóźnieniem, jednakże i tak są zobowiązane do uiszczenia dodatkowej opłaty na rzecz Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego, nawet jeśli bezzwłocznie zawrą umowę OC.
Z treścią stanowisk XXIX Zgromadzenia Ogólnego Związku Powiatów Polskich można zapoznać się tutaj