Naczelny Sąd Administracyjny stwierdził, że ze względu na konieczność zapewnienia ciągłości wpisów dokonywanych w stosownych rejestrach, zawiadomienie o zbyciu pojazdu powinno być dokonane wobec tego organu, przed którym został on zarejestrowany. Powyższe orzeczenie zapadło na kanwie negatywnego sporu o właściwość pomiędzy starostą a prezydentem miasta w przedmiocie wskazania organu właściwego do przyjęcia zawiadomienia o zbyciu pojazdu.
NSA wskazał, że określony w art. 78 ust. 2 pkt 1 ustawy prawo o ruchu drogowym (p.r.d) obowiązek właściciela zawiadomienia starosty o zbyciu pojazdu jednoznacznie dotyczy pojazdów zarejestrowanych. Z kolei przepisy dotyczące czasowego wycofania pojazdu z ruchu (art. 78a ust. 1 p.r.d.) czy wyrejestrowania pojazdu (art. 79 p.r.d.) wskazują wprost, że organem właściwym w tych sprawach jest organ miejsca ostatniej rejestracji pojazdu.
W związku z tym, jak zaznaczył Sąd, sprawy o charakterze "rejestrowym" leżą w gestii organu rejestracji. Dodatkowo NSA wskazał, że zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie szczegółowych czynności organów w sprawach związanych z dopuszczeniem pojazdu do ruchu oraz wzorów dokumentów w tych sprawach, organ rejestrujący tworzy teczki, zwane „aktami pojazdu” przechowywane według numeru rejestracyjnego samochodu. Zawierają one dokumenty przedstawione do rejestracji lub wyrejestrowania. Zatem, skoro organ rejestrujący tworzy indywidualne teczki pojazdu zarejestrowanego, to logiczne jest, że dokumenty dotyczące zawiadomienia o zbyciu pojazdu także należy składać do tego organu.
NSA zauważył również to, że zawiadomienie o zbyciu pojazdu związane jest z koniecznością zapewnienia aktualności danych, wpływając na pewność obrotu pojazdami oraz przyczyniając się do możliwości zidentyfikowania osoby, na której z tytułu własności pojazdu ciąży szereg obowiązków nałożonych przepisami prawa.
Postanowienie Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 1 marca 2022 r., syg. I OSK 203/22. Orzeczenie jest prawomocne.
Źródło: CBOSA
Komentarze