Wojewoda Zachodniopomorski: statut samorządowego przedszkola nie może ustalać godzin, w których placówka zapewnia opiekę i wychowanie.
Rozstrzygnięcie nadzorcze wydane przez Wojewodę dotyczy kwestii, które z uwagi na brak wyraźnego upoważnienia, nie mogą stanowić części uchwały w przedmiocie organizacji wychowania przedszkolnego na terenie danej jednostki samorządu.
Takimi okolicznościami były w opisywanym przypadku godziny, w których przedszkole miałoby realizować swoje zadania związane z zapewnianiem bezpłatnej opieki, nauczania i wychowania. Uchwała stanowiła, że spełnianie tych funkcji placówki zostanie zagwarantowane od poniedziałku do piątku przez pięć godzin dziennie, w godzinach określonych w statucie przedszkola. Takie zawarte w przepisach odniesienie do brzmienia statutu, zostało uznane za niedopuszczalne przekroczenie delegacji ustawowej.
Jak wynika z przepisu art. 13 ust. 1 pkt. 2 Prawa oświatowego, zapewnienie przez przedszkole bezpłatnych usług polegających na nauczaniu, wychowaniu i opiece przez co najmniej 5 godzin dziennie, stanowi ustawowy obowiązek jednostki. Ustalenie czasu realizacji usług (z zastrzeżeniem konieczności zapewnienia wskazanych 5 godzin) zostało polecone radom gmin, powiatów czy sejmikom województw na podstawie art. 29 ust. 1 pkt 1 P.oś., jednak nie polega ono na przygotowaniu grafiku tygodniowego rozkładu pracy. Upoważnienie dotyczy jedynie wskazania, czy przedszkole będzie prowadzić swoją działalność np. tylko przez 5 godzin, czy dłużej.
Tym samym, mając na uwadze brak odpowiedniego upoważnienia do wyznaczenia godzin funkcjonowania placówki w formie "od - do" (także poprzez odniesienie do statutu), postanowienie uchwały należało uznać za nieważne.
Rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Zachodniopomorskiego z 3 stycznia 2025 r. (sygn. P-1.4131.411.2024.KN)