Naczelny Sąd Administracyjny w wydanym niedawno postanowieniu utrzymał ostatnio prezentowaną linię orzeczniczą – co widać już po samym tytule. Jak uzasadnił takie stanowisko?
Po pierwsze Sąd powołał się na liczne rozstrzygnięcia Naczelnego Sądu Administracyjnego w tym zakresie i podzielił pogląd w nich zaprezentowany – w tym m.in. w: postanowieniach Naczelnego Sądu Administracyjnego: z 1 grudnia 2020 r. (sygn. akt I OW 97/20), z 27 maja 2021 r. (sygn. akt II GW 19/21), z 9 września 2021 r. (sygn. akt II GW 48/21) oraz z 23 września 2021 r. (sygn. akt II GW 43/21).
Idąc dalej NSA zauważył, że skoro przedmiotem sporu nie jest sprawa w rozumieniu art. 1 kpa, lecz czynność, o której mowa w art. 3 § 2 pkt 4 ppsa, to przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego określające właściwość miejscową organu nie mają zastosowania i mogą być jedynie wskazówką interpretacyjną w procesie wykładni.
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie rozpoznającym wniosek podzielił stanowisko, że organem właściwym do przyjęcia zawiadomienia o zbyciu pojazdu jest organ rejestracji pojazdu ze względu na to, iż w jego ocenie określony w przytoczonym wyżej art. 78 ust. 2 pkt 1 prd obowiązek właściciela zawiadomienia starosty o zbyciu pojazdu jednoznacznie dotyczy bowiem pojazdów zarejestrowanych. Z kolei przepisy dotyczące czasowego wycofania pojazdu z ruchu (art. 78a ust. 1 prd) czy wyrejestrowania pojazdu (art. 79 prd) wskazują wprost, że organem właściwym w tych sprawach jest organ miejsca ostatniej rejestracji pojazdu – stwierdził Sąd. Powyższe uzasadniało zdaniem NSA przyjęcie, że kwestie o charakterze „rejestrowym” leżą w gestii organu rejestracji. Za takim określeniem właściwości miejscowej organu w ocenie Sądu przemawia logika wskazanych regulacji i względy praktyczne.
Ponadto Sąd zauważył, że zgodnie z § 9 ust. 1 rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie szczegółowych czynności organów w sprawach związanych z dopuszczeniem pojazdu do ruchu oraz wzorów dokumentów w tych sprawach dokumenty przedstawione do rejestracji lub wyrejestrowania, których zgodnie z rozporządzeniem nie zwraca się właścicielowi pojazdu oraz odpowiednio kserokopie dokumentów organ rejestrujący zatrzymuje i tworzy indywidualne teczki, zwane „aktami pojazdu”, które przechowuje się według numerów rejestracyjnych pojazdów. Skoro według powołanego przepisu organ rejestrujący tworzy indywidualne teczki pojazdu zarejestrowanego, to logiczne jest, że dokumenty dotyczące zawiadomienia o zbyciu pojazdu także należy składać do tego organu – stwierdził NSA.
Postanowienie Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 9 grudnia 2021 r., II GW 93/21
Źródło: CBOSA