Czy działalność transportowa prowadzona na podstawie udzielonej licencji na krajowy przewóz drogowy rzeczy/osób - zgodnie z ustawą o transporcie drogowym jest działalnością regulowaną, o której mowa w ustawie o swobodzie działalności gospodarczej? Otrzymaliśmy pismo od podmiotu, który zwraca się z prośbą o udostępnienie listy przewoźników drogowych posiadających licencję drogową na terenie powiatu. Nie jest to wniosek o udzielenie informacji publicznej, tylko zwykłe pismo. Pytanie czy tego informacje są informacjami publicznymi, albo też, czy działalność transportowa jest działalnością regulowaną, której rejestr jest jawny. W otrzymanym piśmie nie ma wpisanej podstawy prawnej żądanych informacji.
Odpowiedź: Działalność gospodarcza prowadzona na podstawie licencji nie jest działalnością regulowaną. Na takie rozróżnienie wskazuje m.in. art. 75a ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. W przypadku wykonywania działalności na podstawie licencji co do zasady ustawodawca przewiduje wyższe wymagania w stosunku do przedsiębiorcy niż ma to miejsce w przypadku prowadzenia działalności gospodarczej regulowanej.
Co do treści pisma - zainteresowany otrzymaniem informacji nie musi wskazywać w treści pisma podstawy prawnej oraz uprawdopodabniać posiadanie interesu prawnego lub faktycznego do udzielenia żądanych danych. Wnioskujący nie musi również tytułować swojego pisma „wniosek o udostępnienie informacji publicznej", charakterze wniosku decyduje bowiem jego treść a nie tytuł czy nagłówek pisma. W mojej ocenie pismo, o którym mowa w zapytaniu spełnia cechy wniosku o udostępnienie informacji publicznej.
Informacja o udzielonych licencjach stanowi informację publiczną. Wynika to z art. 6 ust. 1 pkt 4 lit a ustawy o dostępie do informacji publicznej, zgodnie z którym udostępnieniu podlega informacja publiczna, w szczególności o danych publicznych, w tym treść i postać dokumentów urzędowych, w szczególności treść aktów administracyjnych i innych rozstrzygnięć.
Pozostaje kwestia rozstrzygnięcia czy w konkretnym omawianym przypadku można odmówić udzielenia informacji.
Zgodnie z art. Art. 5 ust. 2 prawo do informacji publicznej podlega ograniczeniu ze względu na prywatność osoby fizycznej lub tajemnicę przedsiębiorcy. Ograniczenie to nie dotyczy informacji o osobach pełniących funkcje publiczne, mających związek z pełnieniem tych funkcji, w tym o warunkach powierzenia i wykonywania funkcji, oraz przypadku, gdy osoba fizyczna lub przedsiębiorca rezygnują z przysługującego im prawa. Informacja o ty, czy danemu podmiotowi udzielono licencji czy nie z pewnością nie stanowi tajemnicy przedsiębiorcy. W omawianym przypadku, w moim przekonaniu, nie zachodzi również podstawa do ograniczenia prawo do uzyskania informacji publicznej z powołaniem się na prywatność osoby fizycznej. W orzecznictwie sadów administracyjnych, wydanym na tle ustawy o ochronie danych osobowych, wskazano, że prawo osoby fizycznej będącej przedsiębiorcą, do ochrony jej prywatności nie obejmuje przypadków gdy dane te są powiązane z prowadzoną przez nią działalnością gospodarczą.
W opisanym przypadku może mieć miejsce jeszcze jedna przesłanka udzielenie decyzji odmownej w oparciu o art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy o dostępie do informacji publicznej, który ogranicza prawo do żądania tzw. informacji publicznej przetworzonej do sytuacji gdy jest to szczególnie istotne dla interesu publicznego. O tym jednak czy taki interes publiczny istnieje powinien rozstrzygnąć organ przy uwzględnieniu lub odmowie uwzględnienia wniosku. W wyroku WSA w Warszawie z dnia 21 stycznia 2010 r. sygn. II SA/Wa 1444/09 LexPolonica nr 2304536 wskazano, że żądanie stworzenia zestawienia danych w formie tabeli jest informacją przetworzoną, bowiem dotyczy stworzenia specjalnie dla skarżącego nowej, nieposiadanej przez organ w takiej formie, informacji. W takiej sytuacji skarżący winien wskazać, iż jego żądanie jest poparte interesem społecznym o charakterze szczególnym.
Odnosząc to do przedmiotu zapytania. Jeżeli organ nie posiada listy podmiotów, którym udzielił licencji na transport drogowy, a wytworzenie tej listy byłoby związany wyłącznie z wnioskiem o udzielenie informacji mogłoby to stanowić podstawę do odmowy udzielenia informacji publicznej. Informacji żąda podmiot zajmujący się szkoleniami zatem w mojej ocenie brak jest tutaj szczególnego interesu publicznego. Niemniej jednak z uwagi na stosunkowo niewielki nakład pracy przy stworzeniu takiej informacji, w stosunku do nakładu pracy jaki konieczny jest przy wydaniu decyzji o odmowie udzielenia informacji publicznej zalecałabym mimo wszystko rozpatrzenie wniosku pozytywnie. Informacja powinna zostać udzielona w terminie 14 dni od daty wpłynięcia wniosku (wyjątek od terminów załatwiania spraw przewidziany w KPA).