GDDKiA poinformowała o podpisaniu umowy na przebudowę oraz dostosowanie ostatniego odcinka drogi krajowej nr 18 do parametrów autostrady. Umowa o wartości 258,7 mln zł obejmuje odcinek o długości 21 km, od granicy woj. lubuskiego i dolnośląskiego do węzła Golnice. Generalna Dyrekcja planuje, że kierowcy w 2023 r. będą mieli do dyspozycji całą trasę, o łącznej długości ponad 70 km.
O inwestycji
Głównym zadaniem wykonawcy jest dostosowanie, w pełnym zakresie, istniejącego układu drogowego do parametrów autostrady. Prace będą polegać głównie na wymianie zdegradowanej nawierzchni jezdni południowej i dostosowaniu nośności drogi do przenoszenia obciążenia 11,5 t/oś. Stara nawierzchnia zostanie rozebrana i położona będzie nowa nawierzchnia betonowa, a jezdnia zostanie poszerzona do 11 m. W obrębie węzła Luboszów powstanie nowe skrzyżowanie z drogą powiatową, a węzeł Golnice zostanie przebudowany i dostosowany do infrastruktury autostrady. Zbudowane zostaną pasy włączania i wyłączania do MOP Świętoszów Południe.
Ponadto przewiduje się wyposażenie autostrady A18 we wszystkie niezbędne elementy związane z bezpieczeństwem ruchu na drodze, m.in. bariery ochronne, oznakowanie pionowe i poziome oraz elementy związane z ochroną środowiska (przejścia dla zwierząt). Zadanie jest realizowane w formule Buduj.
Międzynarodowe znaczenie A18
Ze względu na lokalizację, droga krajowa nr 18 zaliczana jest do głównych dróg w Polsce o znaczeniu przemysłowym i turystycznym. Stanowi fragment połączenia międzynarodowego E36/40 biegnącego przez terytorium Polski. DK18 wiedzie przez III transeuropejski, drogowy korytarz transportowy łączący Ukrainę, Słowację i południową Polskę z Dreznem i Berlinem. Na przejściu granicznym w Olszynie łączy się z niemiecką autostradą A15, a po stronie polskiej łączy się z autostrada A4 na węźle Krzyżowa. Jezdnia północna A18 została wybudowana na parametrach autostradowych w latach 2004-2007. Starą drogę krajową nr 18, a obecnie jej nitkę południową, wybudowali Niemcy w latach 30. XX wieku. Stanowiła ona fragment autostrady Berlin – Wrocław. Właśnie ta jezdnia będzie teraz modernizowana.
Odcinki realizacyjne A18
Inwestycja została podzielona na cztery odcinki realizacyjne:
- od granicy państwa do ok. dwóch kilometrów za węzłem Żary Zachód w stronę Wrocławia – w realizacji, a zakończenie robót planowane jest w II połowie 2023 r.;
- ok. dwa kilometry za węzłem Żary Zachód w stronę Wrocławia do blisko czterech kilometrów przed węzłem Iłowa – w realizacji, a zakończenie robót planowane jest w II połowie 2022 r.;
- blisko cztery kilometry przed węzłem Iłowa do granicy woj. lubuskiego i dolnośląskiego – podpisano umowę z wykonawcą, planowane zakończenie prac w II połowie 2023 r.;
- granica woj. lubuskiego i dolnośląskiego do węzła Golnice – podpisano umowę z wykonawcą, planowane zakończenie prac w II połowie 2023 roku.
Źródło: www.gddkia.gov.pl