Ustanowienie znaku drogowego na drodze niebędącej drogą publiczną nie ma charakteru czynności z zakresu administracji publicznej; posadowienie znaku na drodze będącej własnością gminy, lecz niestanowiącej drogi publicznej, jest czynnością, która mieści się w zakresie uprawnień właścicielskich gminy, a nie zadań z zakresu administracji publicznej – tak wynika z niedawnego postanowienia Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy.
Sąd przypomniał o tym, że drogi publiczne – zgodnie z ustawą o drogach publicznych – dzielą się na: krajowe, wojewódzkie, powiatowe i gminne, a zarządzanie ruchem na drogach gminnych, z wyjątkiem miast na prawach powiatu, należy do starosty. Tym samym w ocenie WSA jedynie w odniesieniu do takich dróg zarządzanie ruchem stanowi zadanie z zakresu administracji publicznej. Wojewódzki Sąd powołał się równocześnie na orzeczenie NSA, według którego zarządzanie drogami wewnętrznymi nie ma charakteru zadania z zakresu administracji publicznej cechującej się władztwem publicznym, lecz nosi cechy wykonywania praw właścicielskich lub pochodzących od właściciela – przez co stanowi domenę prawa cywilnego (postanowienie NSA z dnia 25 września 2018 r., I OSK 2642/18).
Postanowienie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy z dnia 2 września 2020 r., II SAB/Bd 36/20
Źródło: CBOSA