Przy kontroli biletów w środkach komunikacji kontrolerzy nie raz proszą o okazanie dowodu osobistego bądź innego dowodu tożsamości. Czy mają do tego prawo? Czy spisanie naszych danych jest zgodne z prawem? I jakie są dokładne kompetencje kontrolera biletów biorąc pod uwagę ochronę danych osobowych?
Uprawnienia kontrolera biletów określa ustawa Prawo przewozowe (a konkretnie art. 33 a ustawy – Prawo przewozowe). Przede wszystkim, kontroler musi posiadać w widocznym miejscu identyfikator, który wystawiony został przez przewoźnika.
W przypadku braku ważnego biletu na przejazd kontroler ma prawo:
- pobierać właściwą należność za przewóz i opłatę dodatkową albo wystawić wezwanie do zapłaty
- do weryfikacji dokumentów przewozowych pasażera, w tym dokumentów potwierdzających jego uprawnienia do ulgowych przejazdów
- w razie odmowy zapłacenia należności, żądać okazania dokumentu umożliwiającego stwierdzenie tożsamości podróżnego
- w razie niezapłacenia należności i nieokazania dokumentu, ująć podróżnego i niezwłocznie oddać go w ręce Policji lub innych organów porządkowych, które mają prawo zatrzymania podróżnego i podjęcia czynności zmierzających do ustalenia jego tożsamości
- w razie uzasadnionego podejrzenia, że dokument przewozu albo dokument uprawniający do przejazdu bezpłatnego lub ulgowego jest podrobiony lub przerobiony – zatrzymać dokument za pokwitowaniem oraz przesłać go prokuratorowi lub Policji, z powiadomieniem wystawcy dokumentu
Zgodnie z zasadą minimalizacji ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO) kontroler może spisać dane osobowe, które w tym przypadku są niezbędne do wezwania do zapłaty i dochodzenia ewentualnych roszczeń przez przewoźnika. W praktyce kontroler ma więc prawo do spisania następujących danych:
- imię i nazwisko (nazwę) i adres zamieszkania (siedziby) przewoźnika
- dane określone przez przewoźnika pozwalające zidentyfikować wezwanie
- imię, nazwisko oraz adres podróżnego
- datę, relację przejazdu (numer pociągu, numer linii, numer kursu); miejsce ujawnienia braku dokumentu przewozu lub zatrzymania środka transportowego bez uzasadnionej przyczyny
- tytuł i wysokość roszczenia przewoźnika, z wyszczególnieniem opłaty za przejazd i opłaty dodatkowej
- nazwę banku i numer konta, na które należy wpłacić należność
- termin uregulowania należności
- pouczenie o możliwości złożenia reklamacji, ze wskazaniem adresu jednostki organizacyjnej, w której można ją złożyć, oraz formy złożenia reklamacji
- rodzaj, serię i numer dokumentu tożsamości podróżnego
- uwagi podróżnego
- numer identyfikacyjny sporządzającego
Gdy jednak wymagane będzie spisanie danych osobowych przez kontrolera, musi się ono odbywać w taki sposób, by osoby postronne nie mogły ich zobaczyć. Jeżeli w środku komunikacji publicznej nie ma możliwość spisania danych w taki sposób, aby inni pasażerowie się z nimi nie zapoznali, to takie czynności mogą być przeprowadzone na przystanku bez udziału osób trzecich.