Art. 84 ust. 3 ustawy z dnia – Prawo o ruchu drogowym przewiduje sytuacje, w których starosta cofa diagnoście uprawnienia do wykonywania badań technicznych. Podkreślić należy, iż jest to decyzja w przedmiocie cofnięcia uprawnień do wykonywania badań technicznych, nie zaś w przedmiocie „wykreślenia z ewidencji diagnostów”. Nawet jeśli spełnione zostaną warunki określone w art. 84 ust. 3 decyzja orzekająca o wykreśleniu z ewidencji diagnostów jest nieważna jako wydana bez podstawy prawnej.
Teza taka jest jedną z wyrażonych w wydanym w dniu 10 sierpnia 2011 roku wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, sygn. akt VIII SA/Wa 912/10 (orzeczenie nieprawomocne). W wyroku tym rozpatrywana była skarga na pierwszoinstancyjną decyzję w sprawie wykreślenia skarżącego z ewidencji diagnostów oraz decyzję drugiej instancji utrzymującą tą decyzję w mocy. Niezależnie od kwestii merytorycznej, sąd wskazał iż obie decyzje są dotknięte wadą nieważności.
Sąd zauważył bowiem, że ani w przepisie art. 84 ust. 3 Prawa o ruchu drogowym, ani w innych ustępach tego artykułu nie ma mowy o wykreśleniu z ewidencji diagnostów. Organ orzekający nie podał tymczasem żadnej innej podstawy prawnej do wydania decyzji w tym zakresie. W konsekwencji decyzja została wydana bez podstawy prawnej i dlatego należało stwierdzić jej nieważność na podstawie art. 156 § 1 pkt 2 Kodeksu Postępowania Administracyjnego.
Nieważność decyzji Samorządowego Kolegium Odwoławczego jest prostą konsekwencją nieważności decyzji organu I instancji.