Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Samorządy elektromobilne

Samorządy elektromobilne fotolia.pl

Samorządy 41 miast i gmin oraz przedstawiciele rządu podpisali w poniedziałek list intencyjny w sprawie rozwoju elektromobilności w Polsce. Na mocy porozumienia, do 2020 r. zakupionych ma zostać 780 autobusów elektrycznych.

„Sygnatariusze listu już teraz zadeklarowali w swoich zgłoszeniach chęć zakupu łącznie 780 autobusów elektrycznych do 2020 roku. Odpowiada to 16 proc. ich łącznego taboru autobusowego, który wynosi 5 tys. sztuk. To zarazem 7 proc. w odniesieniu do liczby wszystkich autobusów miejskich w Polsce" – poinformował biorący udział w inicjatywie Polski Fundusz Rozwoju.

Natomiast Ministerstwo Rozwoju przekazało, że poza kwestią samego zakupu autobusów elektrycznych, porozumienie obejmuje także stworzenie infrastruktury do ładowania tego typu pojazdów, przygotowanie księgi dobrych praktyk przy wprowadzaniu taboru elektrycznego oraz włączenie samorządów w konsultacje projektu ustawy o elektromobilności.

„Dynamiczny rozwój branży e-busów to nie tylko czystsze powietrze. To przede wszystkim tysiące nowych, wysokopłatnych miejsc pracy, silny impuls innowacyjny dla gospodarki oraz zwiększenie zdolności eksportowych Polski” – przekonywał wicepremier Mateusz Morawiecki.

Z kolei Michał Kurtyka, wiceminister energii zapowiedział przyjęcie w najbliższych dniach przez rząd programu rozwoju elektromobilności. „Kończymy prace nad projektem ustawy o elektromobilności. Niedługo ruszą jej konsultacje" - dodał Kurtyka.

Resort poinformował, że na koniec 2016 r., autobusy elektryczne stanowiły zaledwie 0,3 proc. wszystkich autobusów obsługujących komunikację zbiorową w polskich samorządach. W sumie, 31 e-busów jeździ obecnie po ulicach pięciu polskich miast. Zgodnie z planami władz lokalnych oraz prognozami rządowymi, w perspektywie pięciu lat liczba autobusów z napędem elektrycznym zostanie zwiększona do tysiąca.

Program rozwoju elektromobilności ma na celu upowszechnienie infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych, rozwój przemysłu elektromobilności oraz stabilizację sieci elektroenergetycznej poprzez integrację pojazdów z siecią.

Ponadto PFR koordynuje program e-bus, który ma przyczynić się do stworzenia polskiego rynku autobusów elektrycznych o wartości ok. 2,5 mld zł rocznie, dostarczającego ok. 5 tys. nowych miejsc pracy.

Jak poinformował resort, zamiarem programu e-bus jest stworzenie autobusu elektrycznego składającego się głównie z polskich komponentów, dostępnego cenowo, efektywnego w eksploatacji i dojrzałego technologicznie. Aspiracją programu jest docelowa sprzedaż autobusów elektrycznych na poziomie ok. tysiąca sztuk rocznie oraz zbudowanie mocnej pozycji eksportowej do 2025 roku.

Samorządy, które zawarły porozumienie, reprezentują niemal 45 proc. taboru autobusowego w Polsce. Inicjatywę swoimi auspicjami objął Związek Miast Polskich.

Źródło: samorzad.pap.pl

Pt., 24 Lt. 2017 0 Komentarzy Dodane przez: Tadeusz Narkun