Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Jednym głosem za prawem wyłącznym

Jednym głosem za prawem wyłącznym fotolia.pl

Polski ustawodawca przyjął zasadę nieograniczonej ochrony konkurencji w transporcie publicznym. Zapomniał, że w tym obszarze pełen liberalizm jest równoznaczny z pogorszeniem się sytuacji mieszkańców małych miejscowości.

Kwestie te poruszone zostały w stanowisku XX Zgromadzenia Ogólnego Związku Powiatów Polskich podjętym 1 czerwca br. w Ossie.

Związek Powiatów Polskich zaznacza w nim to, iż dostrzega znaczenie dostępności komunikacyjnej terenu całego kraju. Przesądza ona bowiem o możliwościach zrównoważonego rozwoju terenów wiejskich. To właśnie sprawny system komunikacji publicznej umożliwia docieranie młodzieży do szkół, pracowników do miejsc pracy, obywateli do obiektów użyteczności publicznej. Jak jednak zauważa ZPP, nowe przepisy dotyczące organizacji publicznego transportu zbiorowego nie dają gwarancji stworzenia systemu odpowiadającego oczekiwaniom lokalnych wspólnot.

Główną wadą jest brak możliwości przyznawania operatorowi publicznego transportu zbiorowego prawa wyłącznego – dopuszczonego przez przepisy wspólnotowe a zakazanego przez prawo polskie. Tymczasem istotą prawa wyłącznego jest możliwość rekompensowania strat generowanych przez linię deficytową, której utrzymanie jest istotne ze społecznego punktu widzenia, przez dochody z linii rentownej.

- W konsekwencji przyjętego przez polskiego ustawodawcę rozwiązania prywatni przewoźnicy będą zainteresowani wyłącznie obsługą linii rentownych, a ciężar utrzymania linii deficytowych w całości obciążał będzie jednostki samorządu terytorialnego. W sposób oczywisty będzie to prowadziło do ograniczania liczby takich linii deficytowych oraz liczby wykonywanych kursów, a tym samym mobilności Polaków – podnosi ZPP.

Obowiązująca ustawa nie przewiduje również mechanizmów współpracy powiatów i gmin – umożliwiających tworzenie zintegrowanego systemu lokalnego transportu zbiorowego. Nie zawiera jednoznacznych przepisów przesądzających o sposobie wyznaczania linii użyteczności publicznej w mniejszych gminach i powiatach.

Z tego względu Związek Powiatów Polskich postuluje o przesunięcie terminu wejścia w życie nowych rozwiązań ustawy o publicznym transporcie zbiorowym i wykorzystanie wydłużonego okresu vacatio legis potrzebnego do wprowadzenia niezbędnych zmian.

Jednocześnie Związek Powiatów Polskich deklaruje współpracę w pracach legislacyjnych.

Z pełną treścią Stanowiska ZO ZPP można zapoznać się TUTAJ.

Niedz., 5 Czrw. 2016 0 Komentarzy Dodane przez: Sylwia Cyrankiewicz-Gortyńska