Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Kto przejmuje należności i zobowiązania łączonych jednostek budżetowych? RIO wyjaśnia

Kto przejmuje należności i zobowiązania łączonych jednostek budżetowych? RIO wyjaśnia fotolia.pl

Organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego decyduje o ewentualnym przejęciu należności i zobowiązań jednostki podlegającej łączeniu – tak wyjaśniła niedawno katowicka RIO w odpowiedzi na zapytanie dyrektora MOPS.

Zagadnienie poruszone przez pytającego dotyczyło możliwości połączenia placówki wsparcia dziennego z jednostką organizacyjną pomocy społecznej, a także tego – kto przejmie należności i zobowiązania łączonych jednostek budżetowych.

RIO wskazała, że zgodnie z art. 18c ust. 1 ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, gmina może połączyć placówkę wsparcia dziennego lub inny gminny podmiot wyznaczony do pracy z rodziną z jednostką organizacyjną pomocy społecznej, w tym jednostką organizacyjną, o której mowa w art. 111 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej. Jeżeli połączenie obejmuje ośrodek pomocy społecznej albo centrum usług społecznych, placówka wsparcia dziennego lub inny gminny podmiot wyznaczony do pracy z rodziną działa odpowiednio w ramach tego ośrodka albo centrum.

Z kolei, na podstawie art. 11a ust. 1 i ust. 2 ustawy o pomocy społecznej, gmina może połączyć ośrodek pomocy społecznej z ośrodkiem wsparcia. W wyniku tego połączenia ośrodek wsparcia działa w strukturze odpowiednio ośrodka pomocy społecznej, centrum usług społecznych lub domu pomocy społecznej.

W kontekście łączenia jednostek i przejmowania należności i zobowiązań, Izba przywołała przepisy ustawy o finansach publicznych (ufp). I tak, zgodnie z art. 12 ust. 5 ufp, przepis ust. 3 stosuje się odpowiednio do łączenia jednostek budżetowych. Oznacza to, że do łączenia jednostek, ustawodawca nakazuje stosować przepis art. 12 ust. 3 tej ustawy, który stanowi, że likwidując jednostkę budżetową, organ, o którym mowa w ust. 1 określa przeznaczenie mienia znajdującego się w zarządzie tej jednostki, z zastrzeżeniem ust. 7. Z kolei odesłanie do ust. 7 oznacza, że w przypadku, o którym mowa w ust. 6, organ może również zdecydować o przejęciu należności i zobowiązań likwidowanej jednostki budżetowej przez nowo utworzoną jednostkę.

Zatem stosując przepisy o likwidacji odpowiednio do łączenia jednostek, to organ stanowiący (rada gminy) powinien zdecydować o ewentualnym przejęciu należności i zobowiązań jednostki podlegającej łączeniu.

Wyjaśnienie Regionalnej Izby Obrachunkowej w Katowicach z 27.12.2024 r., znak: WA.5210.52.2024

Źródło: riokatowice.bip.net.pl 

Pt., 17 St. 2025 0 Komentarzy Dodane przez: Przemysław Matysiak