Ustawa o publicznym transporcie zbiorowym wprowadza wymóg ogłoszenia przez organizatora o zamiarze przeprowadzenia postępowania zmierzającego do zawarcia umowy o świadczenie usług publicznego transportu zbiorowego o charakterze użyteczności publicznej bądź też o zamiarze bezpośredniego powierzenia wykonywania takich usług.
Przepis art. 23 ust. 1 stanowi o tym, że organizator publikuje ogłoszenie o zamiarze przeprowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia w trybie, o którym mowa w art. 19 ust. 1 pkt 1 i 2, lub bezpośredniego zawarcia umowy, o którym mowa w art. 22 ust. 1 pkt 1-3, w terminie nie krótszym niż jeden rok lub sześć miesięcy - w przypadku gdy umowa o świadczenie usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego ma dotyczyć świadczenia tych usług w wymiarze mniejszym niż 50 000 kilometrów rocznie.
Zgodnie z ustawą organizator zamieszcza stosowne ogłoszenie w Biuletynie Informacji Publicznej (art. 23 ust. 2).
Należy jednak pamiętać, iż przepisy ustawy stosuje się z uwzględnieniem rozporządzenia (WE) nr 1370/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady z 23 października 2007 r. dotyczącego usług publicznych w zakresie kolejowego i drogowego transportu pasażerskiego oraz uchylającego rozporządzenia Rady (EWG) nr 1191/69 i (EWG) nr 1107/70.
Przepis art. 7 ust. 2 wskazanego rozporządzenia stanowi, że każdy właściwy organ podejmuje niezbędne środki, aby najpóźniej rok przed rozpoczęciem procedury przetargowej lub rok przed bezpośrednim przyznaniem zamówienia zostały opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej przynajmniej następujące informacje:
- nazwa i adres właściwego organu;
- przewidywany tryb udzielenia zamówienia;
- usługi i obszary potencjalnie objęte zamówieniem.
Pomimo, że ustawa o publicznym transporcie zbiorowym nie przewiduje obowiązku publikacji stosownego ogłoszenia w publikatorach innych niż Biuletyn Informacji Publicznej, to przepisy rangi unijnej taki obowiązek formułują i każdy organizator, który zamierza zawrzeć umowę zobowiązany jest stosować się do tego wymogu. Ewentualne jego naruszenie może mieć bowiem daleko idące skutki i powodować,
że wszystkie czynności związane z zawarciem umowy dotknięte będą wadami prawnymi uzasadniającymi nawet uznanie ich nieważności.
Źródło: Publiczny transport zbiorowy w pytaniach i odpowiedziach, M. Król, ZPP, Warszawa 2015