Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Podlaskie gminy przedstawiają dobre praktyki w rozwoju infrastruktury drogowej

Podlaskie gminy przedstawiają dobre praktyki w rozwoju infrastruktury drogowej fotolia.pl

Związek Gmin Wiejskich Województwa Podlaskiego wskazuje potrzebę pilnych inwestycji w drogi lokalne. Apeluje o kontynuację programu krajowego, zwiększenie środków na jego realizację oraz postuluje zmiany w programie.

Tak wynika ze stanowiska podjętego 19 lutego br. w sprawie „Programu rozwoju gminnej i powiatowej infrastruktury drogowej na lata 2016-2019”. Miesiąc później stanowisko to przesłano do Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego. Dziś je opisujemy.

Przedstawiciele gmin podlaskich kierując się dobrą praktyką w noszą w nim o zmianę niektórych uregulowań i kryteriów oceny programu.

- Jeżeli budowa, przebudowa lub remont obejmuje jednocześnie odcinki drogi gminnej i drogi powiatowej, należy dopuścić złożenie wniosków przez jednego z zarządców, który powinien być oceniony w ramach puli dostępnej dla kategorii drogi samorządu ubiegającego się o środki – proponują. – Dążąc do budowy spójnej sieci dróg lokalnych na danym terenie takie inicjatywy należy wyłącznie wspierać i promować (dodatkowe punkty) – uzasadniają.

Ze stanowiska wynika też, że w przypadku odcinków granicznych wręcz wskazana jest współpraca sąsiadów i należy dopuścić możliwość wnioskowania przez jeden z samorządów na jeden ciąg drogowy przechodzący przez teren dwóch jednostek. Ocena i limit dotyczyłyby wnioskodawcy. - Ograniczenie odcinka drogi na terenie partnera do 5% nie ma uzasadnienia – czytamy.

Mirosław Lech, przewodniczący zarządu Związku Gmin Wiejskich Województwa Podlaskiego podaje też, że w kryteriach oceny wniosku dotyczących poziomu bezpieczeństwa ruchu drogowego należy zmniejszyć liczbę możliwych punktów z 20 do maksymalnie 10 oraz racjonalnie ograniczyć zastosowane wymogi do faktycznie niezbędnych w przypadku dróg lokalnych. – Program obowiązujący w 2016 r. zakłada, że w ramach oceny merytorycznej wniosek może uzyskać maksymalnie 42 punkty, a z tego aż 20 z tytułu zastosowanych rozwiązań technicznych mających wpływać na bezpieczeństwo ruchu - uzasadnia. Efektem tych kryteriów  jest fakt, że w województwie podlaskim ponad 50% dróg gminnych ujętych w dofinansowaniu w 2016 r. dotyczy ulic w miastach, gdzie koszt inwestycji jest średnio 10-krotnie wyższy niż tych biegnących przez obszary wiejskie. Wypacza to założenia programu.

Czw., 21 Kw. 2016 0 Komentarzy Dodane przez: Sylwia Cyrankiewicz-Gortyńska