Zmiana wpisu o rodzaju pojazdu może się dokonać tylko i wyłącznie poprzez zmianę czynności materialno-technicznej, nie zaś poprzez zmianę decyzji o rejestracji pojazdu – tak rozstrzygnął WSA w Gorzowie Wlkp. w wyroku wydanym w dniu 5 marca 2015 roku sprawie o sygn. akt: II SA/Go 915/14.
Okoliczności faktyczne
Prezydent Miasta, po rozpatrzeniu wniosku Ośrodka Transportu Leśnego odmówił zmiany stanu faktycznego polegającej na zmianie rodzaju pojazdu w dowodzie rejestracyjnym z "ciągnika samochodowego" na "samochód ciężarowy". W uzasadnieniu wskazał, że zgodnie z § 3 ust. 2 Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 27 września 2003 r. w sprawie szczegółowych czynności organów w sprawach związanych z dopuszczeniem pojazdu do ruchu oraz wzorów dokumentów w tych sprawach, dane i informacje dotyczące pojazdu organ rejestrujący zamieścił w bazie danych na podstawie dokumentów wymaganych do rejestracji pojazdów, w tym przede wszystkim dowodu rejestracyjnego. Stanem rzeczywistym na którego podstawie organy powinny dokonywać ustaleń, są dane wynikające z decyzji administracyjnej o zarejestrowaniu pojazdu i korespondującą z nią treścią dowodu rejestracyjnego, będącego dokumentem urzędowym. Ponadto organ wskazał, iż zebranych w sprawie danych, dokumentów i właściwych przepisów prawa materialnego stwierdzono, że kwalifikacja rodzaju pojazdu została ustalona prawidłowo, zgodnie z przedłożoną przez wnioskodawcę dokumentacją, co zostało równie potwierdzone w trakcie późniejszych okresowych badań technicznych pojazdu.
Odmienne stanowisko zajął OTL. Wskazał, że od dnia rejestracji pojazdu nie dokonano w pojeździe żadnych zmian w stosunku do pierwotnej zabudowy i wnioskuje o zmianę pierwotnej decyzji o rejestracji tego pojazdu w zakresie jego oznaczenia z uwagi na błąd, jaki został popełniony przez wykonawcę zabudowy, diagnostów dokonujących przeglądów jak i samą stronę, która błędu wykonawcy zabudowy i diagnosty nie wychwyciła i we wniosku o rejestrację oznaczyła pojazd jako ciągnik siodłowy i w takiej sytuacji dokumentu rejestracyjnego nie zakwestionowała.
Dodatkowo wskazał, iż organ powinien ewentualnie wyjaśnić, jakich zmian w pojeździe dokonał podmiot dokonujący zabudowy podwozia, jaki rzeczywiście powstał w wyniku zabudowy i czy od tego czasu w pojeździe dokonywano jakichkolwiek zmian. Ponadto podał, iż organ administracji publicznej działając zgodnie z art. 7 k.p.a. powinien również rozważyć możliwość zmiany pierwotnej decyzji o rejestracji pojazdu w oparciu o art. 155 k.p.a.
Rozstrzygnięcie WSA
Wprawdzie organ rejestrujący wydał decyzję niezgodnie z wnioskiem, jednak Prezydent Miasta miał możliwość wyjaśnienia niezgodności. Nie zażądał pierwotnego, niemieckiego dowodu rejestracyjnego, po to aby sprawdzić czy nie nastąpił błąd w tłumaczeniu tego dokumentu i czy faktycznie przeznaczenie oznaczonego powyżej pojazdu zostało ustalone w sposób prawidłowy. W przypadku, gdyby taki dokument się nie zachował, organ winien dopuścić dowód z opinii rzeczoznawcy przedłożonej organowi przez stronę skarżącą na okoliczność ustalenia rodzaju spornego pojazdu.
Organ w żaden sposób nie odniósł się m.in. do opinii biegłego, ani do twierdzeń strony, iż nie dokonano w spornym pojeździe żadnych zmian konstrukcyjnych, żądając dokumentów dotyczących takich zmian. Natomiast uporczywie przytaczał treść przepisów dotyczących zmiany danych pojazdu wynikających ze zmian konstrukcyjnych nie dopuszczając takiej możliwości, że popełniono błąd w ustaleniach rodzaju pojazdu przy jego pierwszej rejestracji w Polsce.
Ponadto, WSA wyjaśnił charakteru prawnego rozstrzygnięcia w przedmiocie rejestracji pojazdu wobec twierdzeń organu, iż "stanem rzeczywistym, na którego podstawie organy powinny dokonywać ustaleń, są dane wynikające z decyzji administracyjnej o zarejestrowaniu pojazdu i korespondującą z nią treścią dowodu rejestracyjnego, będącego dokumentem urzędowym". Otóż rejestracja pojazdu następuje w drodze rozstrzygnięcia sprawy administracyjnej w formie decyzji administracyjnej po przeprowadzeniu postępowania w celu ustalenia okoliczności faktycznych i prawnych, od których ustawa i przepisy wykonawcze do niej uzależniają dokonanie rejestracji. Postępowanie w sprawie rejestracji pojazdu kończy się wydaniem decyzji administracyjnej i decyzja ta poprzedza czynność materialno-techniczną wydania dowodu rejestracyjnego i tablic.
Dowód rejestracyjny danego pojazdu zawiera określone dane identyfikujące pojazd samochodowy, jego właściciela oraz "wystawcę" i jest dokumentem wydawanym w następstwie podjęcia decyzji o zarejestrowaniu pojazdu określonego (opisanego) w złożonym wniosku. Niewątpliwie należy przyjąć, że jedynie zmiana takiego elementu treści tegoż dowodu winna być poprzedzona stosownym rozstrzygnięciem tj. decyzją zmieniającą uprzednią decyzję o rejestracji lub też uchyleniem tej uprzedniej decyzji i wydaniem "nowej" decyzji na co zezwala (stawiając warunek zgody strony) art. 155 kpa albo też wykorzystaniem trybu przewidzianego w art. 162 kpa (w przypadku zaistnienia jednej z enumeratywnie wymienionych w tym przepisie sytuacji) tj. stwierdzenia wygaśnięcia decyzji o rejestracji i wydanie następnie innej decyzji dotyczącej tego pojazdu, gdy zmiany wymaga to, co było treścią decyzji o rejestracji pojazdu. W przypadku zmiany danych zawartych wyłącznie w dowodzie rejestracyjnym (wydanym w drodze czynności materialno-technicznej) nie ma potrzeby zmiany decyzji o rejestracji pojazdu.
Dane dotyczące rodzaju i przeznaczenia pojazdu nie znajdują się w decyzji o rejestracji pojazdu, a więc nie zachodzi konieczność jej zmiany. W takiej sytuacji zmian należy dokonywać tylko w dowodzie rejestracyjnym w drodze czynności materialno-technicznej, które nie wymagają wszczęcia i prowadzenia postępowania administracyjnego oraz wydania decyzji administracyjnej w trybie k.p.a.
Źródło: CBOSA