Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Gmina organizatorem przewozów lokalnych

Gmina organizatorem przewozów lokalnych fotolia.pl

Codzienne potrzeby przewozowe gminnej społeczności zaspokaja gmina lub związek międzygminny. Niezapewnienie takich przewozów nie zobowiązuje powiatu do ich organizacji lub dofinansowania.

Przypomina o tym Konwent Powiatów Województwa Lubuskiego w stanowisku podjętym 19 listopada br. w Krośnie Odrzańskim. Powołuje się przy tym na odpowiedź sekretarza stanu w Ministerstwie Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej na interpelację nr 903 w sprawie organizacji transportu zbiorowego w gminach i powiatach.

Wiceminister Tadeusz Jarmuziewicz wyjaśnia w niej, że jeśli chodzi o przewozy, dla których organizatorem jest powiat, to w myśl ustawy o publicznym transporcie zbiorowym powiatowymi przewozami pasażerskimi są zasadniczo przewozy wykonywane w granicach administracyjnych co najmniej dwóch gmin i niewykraczające poza granice powiatu, inne niż przewozy gminne. Są to przewozy, których celem jest zaspokajanie niezbędnych potrzeb przewozowych mieszkańców danego powiatu (bądź powiatów w przypadku zawarcia porozumienia powiatów bądź utworzenia związku powiatów). Jednakże przewozy powiatowe mają charakter ponadgminny.

W przypadku braku porozumienia między gminami obowiązek organizacji przewozów między gminami nie przechodzi z mocy prawa na powiaty i nie powstają w stosunku do samorządów powiatowych zobowiązania organizacyjne i finansowe w tym zakresie. Inną kwestią jest możliwość podjęcia przez jednostki samorządu terytorialnego różnego szczebla, np. gmin z powiatem, współdziałania w zakresie dofinansowania przewozów.

Starostowie w stanowisku zauważają ponadto, że plan transportowy jest opracowywany przez powiat liczący co najmniej 80 tys. mieszkańców w zakresie linii komunikacyjnej lub sieci komunikacyjnej w powiatowych przewozach pasażerskich w przypadku planowanego organizowania przewozów o charakterze użyteczności publicznej.

Obowiązek pracowania planu dotyczy w efekcie dużych powiatów.

Plan transportowy może być też opracowywany przez związek międzygminny w zakresie linii komunikacyjnej na obszarze gmin tworzących związek międzygminny.

- W świetle art. 8 ust. 2a i ust. 5 ustawy o samorządzie gminnym, przepisów art. 7 ust. 1 pkt. 3 ustawy o publicznym transporcie zbiorowym i art. 5 ust. 2 ustawy o samorządzie powiatowym nie można traktować jako ustanawiającej wyłączność powiatu na organizowanie przewozów powiatowych w niewielkim zakresie, obejmującym jedynie dwie gminy tego powiatu. Skoro art. 5 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym dopuszcza zawieranie przez powiat porozumień z gminą w sprawie powierzenia jej prowadzenia zadań publicznych powiatu i jednocześnie ustawa o samorządzie gminnym przewiduje możliwość zawierania takich porozumień między tymi jednostkami samorządowymi, to na podstawie art. 8 ust. 5 w związku z ust. 2a tej ustawy całkowicie uzasadnione wydaje się być zastąpienie gminy przez związek międzygminny jako strony porozumienia zawartego z powiatem, w celu przejęcia zadań powiatu o zasięgu terytorialnym obejmującym jedynie część powiatu – dowiadujemy się ze stanowiska.

Powiat, który dotychczas nie organizował przewozów powiatowych, nie planuje zostać organizatorem publicznego transportu zbiorowego. Zdaniem starostów nie oznacza to jednak, że nie zamierza wspierać gmin w przypadku podjęcia przez nie przedmiotowego zadania.

Przystąpienie powiatu do związku międzygminnego w roku 2016 powinno umożliwić otrzymanie przez tenże związek dofinansowania do biletów ulgowych w ramach organizowanych przewozów użyteczności publicznej – wyjaśnia Mirosław Glaz, przewodniczący Konwentu Powiatów Województwa Lubuskiego.

W podjętym stanowisku Konwent biorąc pod uwagę nikły stopień zaawansowania prac nad założeniami planów transportowych w województwie lubuskim wyraża także obawę co do tego w jaki sposób będzie funkcjonować transport publiczny w perspektywie roku 2017. Dotyczy to także sytuacji, w której znaczna część uprawnionych pasażerów zostanie pozbawiona ulg w transporcie lokalnym, gdyż ze względów finansowych jednostki samorządowe nie zorganizują przewozów o charakterze użyteczności publicznej.

Czw., 26 Lst. 2015 0 Komentarzy Dodane przez: Sylwia Cyrankiewicz-Gortyńska