Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Pilotażowy projekt PPP - utrzymanie dróg samorządowych

Pilotażowy projekt PPP - utrzymanie dróg samorządowych fotolia.pl
Dziesięciu wykonawców złożyło wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu prowadzonym w trybie dialogu konkurencyjnego, a dotyczącego udzielenia zamówienia na przebudowę dróg wojewódzkich w województwie dolnośląskim. 
 
Projekt jest pilotażowy, bo jako pierwszy dotyczy dróg samorządowych. Prace wspierane są przez Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju, którego przedstawiciele biorą czynny udział w pomocy doradczej w zakresie kwestii prawnych, ekonomiczno-finansowych oraz technicznych.
 
Głównym przedmiotem przedsięwzięcia będzie utrzymanie sieci wytypowanych dróg wojewódzkich w zakresie nie mniejszym niż 90 km i nie większym niż 315 km wraz z robotami budowlanymi, w tym przebudowami na odcinkach, gdzie będzie to niezbędne do utrzymania określonego standardu. Następnie zarządzanie powierzonymi drogami w zakresie zgodnym z ustawą o drogach publicznych i dookreślonym w wyniku dialogu konkurencyjnego.
Partner prywatny w ramach pełnienia wybranych funkcji zarządcy drogi publicznej będzie wykonywał roboty interwencyjne, utrzymaniowe i zabezpieczające oraz będzie pełnił zadania związane z utrzymaniem nawierzchni drogi, chodników, drogowych obiektów inżynierskich, urządzeń zabezpieczających ruch i innych urządzeń związanych z drogą, według standardów określonych w przepisach prawa i umowie o PPP oraz realizował inne czynności szczegółowo określone w umowie.
W odniesieniu do odcinków podlegających przebudowie, partner prywatny będzie otrzymywał wynagrodzenie w formie opłaty za dostępność, pod warunkiem zrealizowania robót budowlanych, oddania do użytkowania, a następnie utrzymywania dostępności tych odcinków dla użytkowników, zgodnie z warunkami określonymi w umowie o PPP. 
 
Drogi wojewódzkie objęte Projektem stanowić będą własność podmiotu publicznego i będą pozostawać w okresie obowiązywania umowy o PPP w posiadaniu Partnera Prywatnego. Po zakończeniu Umowy o PPP posiadanie dróg zostanie przekazane przez partnera prywatnego podmiotowi publicznemu.
 
Partner prywatny, na własny koszt i ryzyko, będzie odpowiedzialny za przygotowanie dokumentacji technicznej wymaganej do podjęcia przebudów, uzyskanie (w imieniu podmiotu publicznego) pozwolenia na realizację wymaganych robót budowlanych (decyzja o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej w rozumieniu ustawy o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych) i pozyskanie uzgodnień wymaganych odrębnymi przepisami, a także za zapewnienie realizacji robót budowlanych w wymaganym zakresie. 
 
Termin realizacji zadania: od 18 do 22 lat od daty podpisania umowy.
 
Sądząc po ilości złożonych wniosków program cieszy się sporym zainteresowaniem, choć jest projektem pierwszym w tej kategorii. Projekt jest realizowany przy udziale Platformy PPP na której dostępna jest wzorcowa dokumentacja i inne materiały dotyczące tego przedsięwzięcia.
 
Czy PPP jest szansą na realizację tego typu zadań publicznych przez partnera prywatnego? Wszystko okaże się po zawarciu umowy i pierwszych latach jej realizacji. 
 
Źródło: www.ppp.gov.pl
Niedz., 6 Wrz. 2015 0 Komentarzy Dodane przez: Marcin Maksymiuk