W sprawie postawienia/usunięcia/zmiany znaku drogowego nie wydaje się decyzji, postanowienia i nie jest to „inny akt lub czynność z zakresu administracji publicznej” dotycząca uprawnień lub obowiązków wynikających z przepisów prawa. Oznacza to, że na postawienie znaku drogowego nie przysługuje skarga do sądu administracyjnego – wyjaśnił niedawno WSA w Krakowie.
Postawienie znaku - niezaskarżalne
WSA wskazał, że w orzecznictwie jednolicie przyjmuje się, że ustawienie lub usunięcie znaku drogowego nie jest czynnością z zakresu administracji publicznej. Czynność postawienia znaku drogowego w konkretnym miejscu jest czynnością wykonawczą, wtórną do czynności materialno-technicznej, jaką jest zatwierdzenie projektu organizacji ruchu.
Powołując się na szereg orzeczeń, WSA zwrócił uwagę, że faktyczna czynność postawienia znaku drogowego nie jest jedną z czynności, o których mowa w art. 3 § 2 pkt 4 ppsa, a zatem nie podlega zaskarżeniu do sądu administracyjnego. Nadto, znak drogowy stanowi przykład aktu adresowanego do nieskonkretyzowanego adresata, w związku z tym nie można powoływać się na naruszenie swojego indywidualnego uprawnienia lub interesu prawnego przez ustawienie znaku drogowego.
Zatwierdzenie organizacji ruchu – zaskarżalne
Kognicji sądów administracyjnych podlega natomiast czynność materialno-techniczna jaką jest zatwierdzenie organizacji ruchu, a nie czynność faktyczna polegająca na ustawieniu, bądź usunięciu, czy też zmianie konkretnego znaku drogowego na inny.
Skarga przysługuje na akt jakim jest zatwierdzenie organizacji ruchu drogowego przez organ. Akt ten, na mocy uchwały NSA z 26.06.2014 r. (sygn. akt I OPS 14/13) został uznany za akt, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 6 ppsa i jest on zaskarżalny do sądu administracyjnego na mocy art. 101 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym oraz art. 87 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym.
Postanowienie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z 03.12.2024 r., sygn. akt III SAB/Kr 32/24, orzeczenie nieprawomocne
Źródło: orzeczenia.nsa.gov.pl