Nowa regulacja w przedmiocie zmiany zasad egzaminowania na prawo jazdy daje się we znaki ośrodkom szkolenia kierowców. Jak podaje Dziennik Gazeta Prawna, od 19 stycznia 2013 roku, a więc od wejścia w życie nowelizacji, działalność zakończyło 750 OSK.
Przyczyny
Zgodnie z wypowiedzią Pana Romana Józefa Stencela – Prezesa Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej OSK, przyczyn takiego stanu rzeczy należy upatrywać m.in. w emigracji młodych ludzi zagranicę, niżu demograficznym oraz, co najistotniejsze, w nowych, niekorzystnych dla egzaminowanych zasadach zdobywania praw jazdy. To właśnie niska zdawalność polskiego egzaminu na prawo jazdy ma w ocenie Prezesa Stencela odstraszać kursantów i skłaniać ich do zdawania egzaminu zagranicą.
Prezes zwraca uwagę, iż ostatnio istotnie wzrosła konkurencja na rynku szkolenia kierowców. Stało się tak wskutek przyznania wojewódzkim ośrodkom ruchu drogowego uprawnień do prowadzenia np. warsztatów doskonalenia zawodowego i szkolenia instruktorów.
Dodatkowo, sytuacji nie poprawia zróżnicowany poziom kształcenia w różnych ośrodkach. Niektóre OSK, chcąc prowadzić szkolenia na najwyższym poziomie, dokonały inwestycji i nie są w stanie zaproponować cen tak niskich jak OSK, które „tną koszty” i nie wydają pieniędzy na nowy sprzęt.
W ocenie Mikołaja Krupińskiego z Instytutu Transportu Samochodowego, konieczne jest ujednolicenie poziomu kształcenia kierowców na przykład poprzez certyfikację instruktorów, programów szkolenia i samych OSK.
Planowane zmiany
Rząd wychodzi naprzeciw oczekiwaniom OSK i kierowców – na II połowę przyszłego roku zaplanowano udostępnienie kolejnej usługi w ramach CEPIK 2.0. Usługa „Sprawdź szkołę jazdy” pozwoli na ocenę jakości kształcenia szkół jazdy przez kursantów. Jak wynika z informacji uzyskanych z MSW, zwiększy to konkurencyjność szkół jazdy i przyczyni się do zwiększenia jakości świadczenia przez nie usług na polskim rynku.
Źródło: DGP, MSW